Travets Tummen ner
Vad tycker ni är det absolut värsta med travsporten?
Både det bästa med travet som händer nu elr bara rent allmänt
Värst som jag ser det är just nu den ekonomiska situationen, med fortsatt omsättningsdipp på spelet (-4,8% de tio första veckorna i år).
Missunsamheten och skitsnacket inom vissa kretsar.
Och så kylan på vintern naturligtvis. 😉
Att man får tävla med 2-åringar. Och att så fort en travhäst inte duger så är det självklart att skicka den på slakt.
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
#3 Fast det är väl inte riktigt sant. Många, skulle tro de flesta blir antingen avelsston eller ridhästar. De hästar som går till slakt är oftast skadade och då "borde" de verkligen slaktas enligt mig.
#4 Jo, tyvärr så är det sant. Och dom som blir skadade, ja, man kan ju undra vad det beror på…
#5 Det är lustigt hur kan du uttala dig så säkert om detta då ingen annan i hela Sverige har något bevis på att alla travare slaktas. Tycker nog att du är väldigt kategorisk då du gör ett sådant uttalande. Det är väldigt många, som sagt, som går till avel eller blir ridhästar. Det uttalande finns det underlag för.
Att hästar skadas händer väl oavsett vad de används till. Har själv haft två halvblod som båda skadade sig så illa i hagen att de fick lov att avlivas. Den ena på plats den andra efter två veckor på Strömsholm.
#6 Man har lärt sig en del om travet då det varit en stor del av livet i dom 13,5 år jag levt.
#7 Och jag är 53 år och har nog lärt mig en del jag också.
Jag tycker nog att du ska ha lite mer på fötterna innan du gör ett sådant uttalande. Jag förstår att du inte tycker det är rätt men med fakta kommer man längre.
#8 Det är fakta. Säger inte att ALLA gör så, men väldigt många/dom flesta.
#8 Var hittar du den faktan? Den har ju inte ens ST.
Såg förresten att du själv hade en travare som inte tävlar länge. Så du är ju ett lysande exempel på att travare som inte längre tävlar ofta används som ridhästar.
#10 Bara för att jag har en, betyder inte det att alla andra travhästar får det så.
#11 Självklart inte men det behövs nog mer underlag än 13,5 år liv för att kunna uttala sig om vart alla travare tar vägen efter avslutad karriär. 😉
Har du någon statistik på ditt uttalande?🙂
#12 Min åsikt är att det spelar ingen roll hur länge man vet något, utan hur mycket man vet :)
Någon statistik har jag inte, men jag vet att det är väldigt många och vanligt, tyvärr.
#13 Jo det är just det jag menar. Jag är helt inne på samma spår. Det är inte hur länge man vetat utan hur mycket man vet. Det är just det jag frågar efter. Hur kan du då veta så mycket om du inte ens kan visa på någon statistik? Det är förmodligen så att du drar egna slutsatser av det du uppfattat i din omgivning. Men det betyder inte alls att det är så över lag. Det är därför jag ifrågasätter ditt uttalande. Att bara säga något och envist hävda att man har rätt övertygar ingen.
Jag har ingen statistik då det inte är något jag hittat på internet eller liknande, utan det har jag lärt mig utav riktiga människor, genom prat, lyssnande, snappat upp saker, upplevt.
#15 Precis! Eftersom det finns ett stort mörkertal på vart alla hästar som slutat tar vägen så kan man inte säga vad som egentligen händer. Vissa slaktas, vissa blir rid- eller avelshästar medans andra exporteras till andra länder bl.a. Malta som gärna tar emot travare som inte fungerar i Sverige.
Är inte jag en riktig människa då? Om jag har en annan åsikt. 😉Du tror inte jag har snappat upp en del jag också?🙂
Klart du är en riktig människa, men jag har ju inte pratat med dig på riktigt ;)
Det värsta med travsporten är att det blivit så tufft och dyrt. En vanlig hobbytränare klarar snart inte att ha en häst om det ska kosta så mycket att starta och använda gästboxar. Dom här 5.000 kr loppen eller P21 borde slopas totalt! Man få inte poäng nog för att kunna komma med även om man vinner, och pengarna om man får sista slanten täcker knappt startavgift och box.
Sen finns det hur mycket pengar som helst till eliten! Tänk att man kan håva in flera hundra tusen bara på att ha råd att köpa hästar och sätta i träning… Nä det skulle vara lite mera pengar även i botten så även dom har chans att komma till toppen.
Sen börjar det bli för mkt elit tänkande, finns snart inga mindre kuskar som kör.. Endast som bästa e bra nog. Men när dom inte finns mera, vem ska köra då??
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Det sämsta med sporten är de undantag på dåliga exempel som förstör för sporten. De som tränar på ett oschysst sätt, de som tror att det är normalt och bra att travarna har sju mil långa tår med bruten tåaxel bara för att de tror att de springer fortare då. Samt de som skor om hästarna så ofta att det inte finns någon hov kvar. Det är något av det som jag upplever som dåligt inom sporten, dock inget vanligt..