Inavels %
Vad tänker ni på när ni testparar i blodbanken? När jag väljer hingst till mina ponnyer brukar jag titta på det blivande fölets stam i 5 gen. Jag vill inte ha för snävt släktskap i de 5 gen helst igen. Men på varmblod kan det ju se ganska bra ut på 5 gen, men ändå så visar det en inavels kanske 13-14% vilket jag tycker är högt.
Tankar kring detta? För och nackdelar. Visst man kan ju korsa med någon framsk hingst och på så vis få en bra inavels % men om man vill köra renrasigt?

Varför vill du ha renrasigt? För mig är travavel = prestationsavel. I det perspektivet är outcrossing ofta väldigt framgångsrikt. Titta tex på superhingsten Love You som har både FR, IT, CA och US "blod".
Nu sysslar jag ju inte alls med varmblodsavel utan håller mig till Kallblodstravare och Russ.
När det gäller kallblodsaveln vill jag hålla inavvelskofficienten så låg som möjligt men samtidigt är även BLUP index viktigt. Jag vill inte gärna använda en hingst med lägre BLUP än vad mitt sto har. Efterssom kallblodsaveln är lite smal medför detta lite problem, speciellt om man vill kunna använda avkomman i avel framöver. Inte lätta avväganden.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Ja du, visst får man en korsningseffekt och ibland kan det gå bra även i nästa led, men inte alltid tyvärr. Love You är en favority hingst, tyvärr för dyr för min lilla plånbok..
Nej jag tycker inte heller man ska välja en hingst med ett lägre BLUP än stoet.. Nu har ju Ocarina iaf 110, vilket jag anser som helt okej och bra för ett avelssto även om det givetvis finns ston med bättre BLUP.
För övrigt föder jag upp New forest och shetland och på dem kollar jag främst på 5 gen så att de inte är nästa släkt men då ser man ju inte den totala %…
Var ju en intressant artikel kring detta i senaste Travhästen :) men som sagt det är något som intresserar mig och det är intressant att höra hur ni tänker :)