Börja arbeta i travstall?
Hallå.
Hur kommer man in som hästskötare i ett travstall egentligen, är det någon som vet?
Hur är det att arbeta som hästskötare och sÅ?
#1: Tackar. :)
Om du har erfarenheter av häst tidigare kan man alltid söka upp några tränare och anmäla intresse. Många gånger behöver de folk på kvällar och helger då det tävlas en del. Man kan ju börja med att jobba lite extra för att få erfarenhet och meriter. Sen går ryktena om hur duktig man är. Det är sällan dessa jobb ligger ute bland platsannonser.
Här kan du läsa mer om hur det är att jobba som hästskötare.
Det är viktigt att få ett avtal som ger anställningsskydd även när man "jobbar extra". Tyvärr är det risk att man blir svart arbetskraft annars, och inte får ersättning vid skador eller sjukdom med mera. Att vuxna människor med andra jobb hjälper till för nöjes skull i stallen är en sak, men ungdomar som inte har någon arbetslivserfarenhet kan lätt bli utnyttjade.
#4 Det ena utesluter inte det andra. Min dotter började jobba i travstall som en arbetsåtgärd med minimal lön från A-kassan (nästan sämre det än att jobba svart
) Men tack vare den erfarenheten fick hon sedan fast tjänst i proffsstall med avtalsenlig lön.
#5 Självklart är det skillnad om man hamnar i stall som en arbetsåtgärd, då finns det ju åtminstone en basal trygghet! Men den tjej som kommer för att "hjälpa till" kan i värsta fall få jobba mer eller mindre gratis, och kräver hon att få betalt så kan hon bli betraktad som "besvärlig" och inte få några goda vitsord om hon vill byta stall.Här är en länk till en några år gammal länk. Tyvärr har nog inte så mycket hänt sedan dess…
#6 Visst är det så men min erfarenhet av detta är att det är mest inom ridsporten som alla dessa tjejer utnyttjas. Travsporten och deras tränare brukar vara duktigare på att avlöna sina anställda och ge vit lön. Inte alla kanske men merparten.
#7 Självklart avlönar "merparten" av travtränarna sina anställda, skam vore det ju annars! Om mer än 50% hade avlönat svart hade det varit riktigt illa…
Jag är slutligen övertygad om att den som är fullt utbildad hästskötare löper mindre risk att bli lurad än den som knackar på och ber att "få hjälpa till lite".
#8 Å andra sidan avlönar nog inte ridsidan alls. Varken svart eller vitt.

Jag var dum nog att jobba extra svart en tid hos ett mycket stort proffsstall.
Där blev jag trampad så illa så min fotled är helt trasig och kommer så förbi. Toppen, med ersättningar och grejer när man jobbat svart…
Nej skulle jag börja arbeta i stall så känner jag väl att det är viktigt att man har rätt avtal osv. Som #10 säger är det väldigt dumt om man råkar ut för en olycka och inte har några avtal. När man arbetar med så stora djur som hästar så löper man ju en stor risk att bli skadad.