Travhästen iFokus

Travhästen

Etikettutrustning
Läst 2689 ggr
Polenta
0

Bukgjord

Har ett problem med min bloding, han är den lite mer piggare varianten som ligger på lite, ni vet ju då vad som sker med selen om man tar i honom, den glider framåt ;)

Jag selar alltid långt bak, gjorden dras åt så den sitter men inte onödigt hårt, ryggstycket är kort och hårt, förbygeln maximalt utspänd så att den inte ska dra fram selen något.

Problemet är att efter jobb, lopp, värmning så kommer hästen in och har stora blödande skavsår av bukgjorden. Jag har just nu en gummibukgjord från Finn Tack, och det är kanterna på gjorden som skaver.

Funderar på att köpa en gjord i neoprene, som har som en tunnel runt hela gjorden? Då får han åtminstone inte skav av kanterna. Kan det hjälpa tro?

Hästen går med springrem i värmning, som är kort givetvis .. men gjorden dras fram lite eftersom då han lägger tryck i springremmen.

Tusen
1

Pewrsonligen tycker jag att gummigjordar är ett otyg. Vi har nog neoprengjordar till alla våra tror jag (ev någon i läder) men alla gummigjordar har vi kastat. Alldeles för ofta ser man hur hästar får skav av just gummigjordar. Och om nu neoprengjordar finns och dessutom fungerar minst lika bra (om inte bättre) så varför inte använda en sådan.

Jag kan inte annat än varmt rekomendera dessa neoprengjordar.Glad

Polenta
0

#1 Tack å bock, ska kolla på en sådan imorrn :)

giffan
0

Håller med #1 till 100% här.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Polenta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser min ut efter jag använt gummigjord på honom, testade en sele med neoprenegjord på, måste nog införskaffa mig en sådan. Funderar även på att byta stropparna till läder då jag har otroligt stel plast på min.

Tusen
0

#4 Typiska sår efter gummigjord.

giffan
1

#4 Byt gjord omedelbart!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Elsastubin
0

Jag tycker verkligen att du ska skaffa en neoprengjord! :) Dom är jättebra och supersköna för hästarna :)