Travhästen iFokus

Travhästen

Etikettfoder
Läst 4697 ggr
mallan-nog
1

Tjocka hästar?

På fler å fler ställen kan man nu läsa om folk som börjar använda så kallade "slow-feed"nät att ha höet i till sina hästar. Framförallt i hagar och till lösdriftshästar.

Vi har alltid gett våra hästar (i hagen) sitt hö i en höhäck eller en "låda", mest för att de inte ska trampa på det eller dra runt det så mycket. eller så har de fått de direkt på marken.

När jag frågar dessa personer varför de använder slow-feed är det oftast för att hästen ska kunna äta hö under hela dagen, vilket jag köper, men de har just slow-feed näten är för att hästarna inte ska äta så fort/mycket för att inte bli för tjocka.

Jag personligen har inte haft några problem med att mina hästar blir tjocka av att ha fri tillgång till hö. Jag är lite inne på att det kan bero på att travhästar i allmänhet arbetar hårdare än ridhästarna och därför förbränner mer.

Vad tror ni?

TatsuOni
0

Vi har hästar som tränas lika hårt och är lika stora (tranhästar), men som absolut inte kan äta lika mycket p.g.a viktuppgång. T ex så har vi ett sto och en valack efter samma hingst, men med olika mammmor. Stoets mamma la lätt på hullet och det gör hon också oavsett träning och kan därför inte få lika mycket mat som valacken som vi haft svårt att hålla hullet på.
Detta beror troligen på deras genetiska förutsättningar. Precis som att vissa människor har en snabb ämnesomsättning medan andra har lätt att gå upp i vikt utan att äta särskillt mycket.

Det är även skillnad på raser. En del raser kommer från plateser där det funnits dåligt med mat och dessa har därför anpassat sig för att klara sig på den maten genom århundradena. Dessa hästar blir snabbt tjocka om man "överfodrar" dem.
Andra hästar som kommer från frodigare platser är anpassade för att kunna äta mer mat.

För övrigt så beror det inte bara på mängden hö, utan även värdet i  det, samt torrsubstansen. Även vad man ger vid sidan av. Alltså kraftfodret, spelar in.

Sedan är det även som var inne på. Träningen har betydelse. En häst som tränas mer, gör av med mer och behöver därför äta mer. En häst som tränas mindre gör av med mindre.

Slutsatsen är att det finns många faktorer som spelar in när det kommer till hur hästar reagerar på mängden foder.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Tusen
0

#1 Då det gäller människor så har det visat sig att det inte är någon skillnad på ämnesomsättningen hos olika människor utan att det handlar helt om vad man stoppar i sig, när och hur mycket man rör på sig under dagarna, alltså när man inte motionerar utan bara "vardags- rör- sig".

Människor som sägs ha en hög ämnesomsättning rör sig omedvetet mer än de som sägs ha låg ämnesomsättning.

TatsuOni
0

Jo det är bevisat att ämnesomsättningen är anorlunda från person till person och att en del har medfött anlag för fettma.

Tusen
0
TatsuOni
0

Jag har läst det på ett flertal ställen och läste även om det när jag gick i skolan. Vill du hitta information om det så är det bara att googla.

Tusen
0

#5 Nja, de flesta artiklar jag hittat hittills visar att olika ämnesomsättningar mest beror på ålder (muskler omvandlas till fett) eller att man har olika typer av ämnesomsättningsjukdomar. Alltså det är inte något som man kan säga att tjocka har låg ämnesomsättning och att smala har hög ämnesomsättning.

Länk om ålder

Länk om sjukdom

TatsuOni
0

Jag säger inte att alla tjocka har låg ämnesomsättning. Jag säger att ämnesomsättningen har en del i det. Att man har anlag för någonting beror inte att man får det, utan har lättare för att få det. En del har lättare för att gå upp i vikt och andra har svårt att gå upp i vikt oavsett kost och motion. Med detta inte sagt att inte alla kan gå upp eller ner i vikt.
Även hormoner har betydelse för hur lätt en person går upp i vikt och dessa varierar både mellan olika personer och samma person vid olika tillfällen i livet.

ryttarn
0

I ett forskningsprojekt har man undersökt detta med omsättning(metabolism) och konstaterat att ämnesomsättningen mellan varmblod och islandshäst inte skiljer sig åt så metabolismen är inte orsaken till att olika hästraser är olika lättfödda.

Ragnarsson S. 2009. Digestibility and Metabolism in Icelandic Horses Fed Forage-only Diet, Doctoral Thesis No.2009:92. Faculty of Veterinäry Medicine and Animal Science.

http://pub.epsilon.slu.se/2187/1/Thesis_Final_version.pdf

På wången gjorde min dotter ett pilotprojekt rörande hur betestider ev kunde skilja och vara orsaken till detta. Hypotesen var att islandshästar och gotlandsruss åt fler timmar/dygn. Nu var detta enbart en pilot och jag vet inte om det gjorts ett fortsatt arbete på detta. Men det visade sig att varmbloden åt längre tid än islandshästar och russ

http://www.slu.se/Documents/externwebben/vh-fak/hippologenheten/406%20Klang.pdf

Jag gillar inte slowfeedernäten då en skodd häst lätt kan trasla in sig i näten. Jag använder istället en slowfedderlåda som ag byggt själv till mina russ, Kallbloden har däremot helt fri tillgång i ett höhäck.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

giffan
0

#2 Det där kan bara inte stämma! Jag har tvillingar (enäggs) och den smala av dem äter mest, och rör sig minst (han är naturligt lite latare och bekvämare) Den andra äter iof mktt, men inte allas lika mkt och rör sig mycket mera, då han är den mera pigga och framåt typen som vill hjälpa till med allt.

Så nog 17 måste det ha till viss del med ämnesomsättningen att göra.

Jag har iof inga bevis, eller någon undersökning på det. Men mina barn tycker jag visar på det.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

TatsuOni
0

9# Precis! Jag anser också att personer i min omgivning bevisar det. T ex min syster åt hur mycket som helst och rörde sig minimalt när hon bodde hemma och ändå trodde skolsköterskan att hon var anorektiker.

Min sambo har också svårt att gå upp i vikt. Nu äter han inte särskillt mycket, men när han försöker gå upp i vikt så äter han otroligt mycket, utan att gå upp mer än något kg.

ryttarn
0

Nu handlade väll denna tråd om hästars ämnesomsättning, inte människors…… Det finns inte speciellt mycket likheter mellan människa och häst i detta fall så vi kanske kan skippa den diskusionen här…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se