Travhästen iFokus

Travhästen

Etikett: avel
Läst 2218 ggr
Tusen
1

Genforskning kring gångarter.

Hittade denna länk på en annan sajt här i Fokus.

Nu forskning har visat att förmågan för passgång ligger i generna. Dessa finns även hos varmblodstravaren. Men genen verkar också finnas hos hästar som kan trava fort och inte går över i galopp så lätt.

Kanske är detta nya sättet att avla travare i framtiden: Ta gentester för att avgöra om det är någon idé att tävla hästen eller inte.

Tycker det verkar spännande (och lite hemskt)

Tusen
0

Här är ytterligare en länk till en annan artikel om samma upptäkt.

sheltiesarna
0

Om travfantasterna får upp ögonen för det här känns det som att trav inte är någon rolig tävling längre - bara genmodifierat fusk!

Det är däremot bra ifall forskarna lyckas bota nervskador med hjälp av upptäckten.

Tusen
0

#2 Fast egentligen har man ju redan fått upp ögonen för det. Det avlas ju inte längre på hästar som inte kan springa rent och fort utan man väljer de bästa individerna och hoppas på det bästa. Skulle tro att de snabbaste och mest rentravande hästarna då har denna gen. Så det är nog bara bevisat att det är genetiskt. Inte så mycket nytt ur avelshänseende egentligen.

giffan
0

Fast vad jag förstog i ett tidigare tv program, så har i princip alla våra nu tävlande hästar den här genen. Just för att man avlat på snabba hästar.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
0
giffan
1

#5 Ja för jag minns när jag såg programmet… Aha tänkte jag va lätt det blev nu då att leta häst. Bara att testa den man ville köpa.. Men så enkelt va det inte, alla våra hästar har ju genen… Därför dom travar så snabbt. Flört

Och jag som trodde jag kom på något smart haha Tungan ute

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Hovgarden
0

Man gör ju samma sak på kor hela tiden, gentestar för att se vilka som ger mest mjölk, har bra hälsoegenskaper och varenda exteriör egenskap :)

Jag tycker det är bra och dåligt. Det är bra med index (vilket nu inte finns för denna egenskap hos travarnakanske) men det blir lätt att man stirrar sig för blind på det genetiska oxå…

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan