Travhästen iFokus

Travhästen

Etiketttävling
Läst 4764 ggr
giffan
1

Hur gick loppet?

Här kan man fylla i när man varit och startat hur det gick… Kanske en liten komentar till om vad som gick fel eller vad som gjorde att det gick så bra…

Alltid roligt att läsa

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Polenta
0

Häst: Belmont Ås
Kusk: Marcus Öhman
Datum: 6/7

Well, iom att min häst startade igår så skriver jag nu ut mina tankar efter loppet istället ;) Vi hade väl lite stora förhoppningar kanske. Men hästen har blivit åtgärdad sedan sista starten för en månad sedan då han var bedrövlig och ingenting fungerade, varken balans eller aktion. Denna dag var dock ultimat, hästen laddad och fin och mitt största orosmoment var såklart starten. Hästen är stor, nervig och lite för ivrig och sätter inte alltid fötterna rätt .. så att vända upp från spår 7 på volt var bara gonatt och adjö, hästen sätter fötterna rätt, schabblar till det och nyper i galopp från start.

Han tappade säkerligen ett 40 tal meter på klungan, ikapp fältet efter 600m och smög med i rygg där hästen låg kvar loppet ut. I mål på 16,4 med galopp, 4 tiondelar ifrån sitt rekord på kort distans. Sista 500 avverkade dom på 10,2.

Efter loppet var min lilla kuse helt yr i mössan, han var inte trött och var mer taggad efter loppet än före. Så lite utrustningskorrigering och leta ett nytt lopp så ska hästen kuta utan att hoppa kan vi hoppas :)

Pia740
0

Häst: Peace Photo

Kusk: Pekka Lähdekorpi

Datum: 10/7 Jägersro

Uttagning Amatör SM

Hon vann på 1.13,8 1640 m och ekipaget ska till Dannero 27/7 för semifinal.

giffan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Häst: Grace Party
Kusk: Kenneth Gorski
Datum: 9/7 Lindesberg

Tyvärr startgalopp, spår 2 kan vara lite knivigt ibland… Men hon är bra med sen och går upp invändigt och får sen tyvärr ingen lucka.. Relativt okörd i mål och kniper en 7:e plats på 18,7g (hon hade 18,6 sen tidigare) Trots dålig start så är jag jätte näjd med henne.

Bilden är tagen av Göran Abrahamsson

~ Anneli ~ 

giffan
0

Häst: Clair S.I.R.
Kusk: Kenneth Gorski
Datum: 9/7 Lindesberg

Riktigt tufft lopp på förhand och hon från bricka 9… inte så roligt. Tar en lugn start dom öppnar 10.. där kan hon inte riktigt vara med…

Men sen tuggar hon på rätt bra, men blir fast med rubbet över linjen… igen..

Slutar på ett nytt rekord som 5:a på 14,8 Vinnaren går 14.3

Hennes tidigare rekord var 15,3

Duktiga tjejen!

Bilden är tagen av Göran Abrahamsson

~ Anneli ~ 

giffan
0

Zelda Rick startade på Lindesberg idag. Och ja vad ska man säga… hon segrade  med krafter kvar…

Zelda är iof 7 år och endast gjort en start, men hennes väg till start har inte varit så enkel. Nu har vi haft henne i ca 4 månader, och hon har bara bevisat hela tiden att man ska aldrig ge upp!!

Grace party hade vi oxå till start idag. Tyvärr jätte strulig start, och hon blir lite generad till galopp, ställer sig och travar ikapp. Hon följer med bra invändigt och kommer in på en 5plats. Svårt när det går 14 s 500 och man ska ta in på dom andra, så jag tycker hon va riktigt duktig.

Nu har hon haft två skit lopp på rad som hon löst bra och plockat pengar. Inte likt henne att galoppera… så nästa gång kan det bara gå bättre.

Zelda rick på bilden foto: Göran Abrahamsson

~ Anneli ~ 

Polenta
0

Kusk: Ulf Ohlsson
Datum: 18/6

Kändes fin i värmning, och var faktiskt lugn för att vara honom. Ohlsson tog tömmarna inför andra värmningen och körde 1600 med honom, han såg fin ut och skötte sig bra.

Ohlsson fick order att ta starten felfritt därmed en lugn start och köra i ryggar så länge det går. Det blev tyvärr galopp i starten, han kördes lugnt ikapp fältet och låg sist invändigt, 700 kvar började han forsera ut honom i andra spår men då kom nästa galopp. Belle togs upp och körde av banan.

Första galoppen tog han på sig lite själv, han trodde inte att han skulle behöva hålla honom så pass mycket och så här i efterhand kunde han ha hållit honom något mer. Andra galoppen kom pga dålig trav när han gick ut i andra, såg sedan när jag duschade av hästen att han hade trampat sig på ballen och karleden så där har vi nog svaret, han har gjort så tidigare hemma och fallit över i galopp och trampat sig på samma ställe med.

Nu funderar jag på om jag ska anmäla till nästa torsdag eller om han ska få gå lättare jobb nästa vecka och låta våran kallblodsmästare köra honom, för å se om det kanske blir balansändring.

giffan
0

Claire S.I.R. Har startat… försök och sen final var det tänkt… men hamnade bakom avstannande häst så när dom krånglat sig fram så räckte dt inte till en finalplats.. Nu är det tredje loppet irad hon går med sparade krafter…

Värst var väll att två valde att inte gå ut i finalen… före lottningen, då önskar man ju att man kunde fått chansen.. men men det kommer nya lopp.

(är säker på att dom där 100.000 i finalen var våra hehe)

~ Anneli ~ 

Nitro
0

Nu ska vi se.

Moa Mollyn startade i Monte-SM, var grym i provstart men trampade av sig en sko i starten, galopperade och linkade ut från banan. Så otroligt surt.

Spang Sverre startade igår i ett montelopp på rättvik. Tog sig en jättegalopp i första sväng igen, och var ikapp fältet 1000m från mål. Styrde på i tredje 450 kvar och spurtade strålande till en 3a.

Tusen
0

#8 Vilken pålle, den där SverreFörvånad. 3:a trots galopp! Stort grattis.Glad

mallan-nog
0

Häst: Girlpower Dinamite

Kusk: Daniel Olsson

Spår: 4 20 tillägg

Datum: 24/7

Bana: Eskilstuna

Lopp: 11

Tog det lugnt ut från start, ut i tredje 800 kvar. Tyvärr dåliga ryggar & gick ut i fjärdespår 5-400 kvar. Spurtade starkt längst bak från kön och kom in som 5:a.

Häst: Lynn Palema

Spår: 2 20 tillägg

Lopp: 12

Hoppade tyvärr strax efter start, såg inte loppet så jag vet inte riktigt varför.

Häst: Big Mama Dynamite

Spår: 2 på start

Lopp: 13

Testade på ridvärmning för första gången, vilket ledde till en mkt mer laddad Big M. Snabb ut från start, men när Daniel skulle trycka till för att behålla lednignen blev det lite för mycket såhon slog ihop & felade. Men gick på bra därefter. Utgick efter ett varv.

Nu lutar det mot montélopp för henne nästa gång.

Nitro
0

#9 Ja han har stora fartresurser och god styrka för klassen han befinner sig i, men har extremt svårt att inte lämna 100m försprång till de andra i första sväng. Prövar ett vagnslopp igen nästa gång. :)

Nitro
0

Dag storm startade på Romme i fredags. Storfavorit och värmde jättebra. Var dock otroligt dum i volten så där blev det en rejäl startgunga och diskning direkt. Nu ska vi snurra volter tills han lär sig!

Polenta
0

Belmont Ås var ut på Bergsåker idag, han togs vääldigt lugnt från start från sitt 5:e spår på tillägg för att undvika startgaloppen in i det minsta vilket lyckades bra. Han gick iväg felfritt och hittade direkt ner i rygg, hamnade i 3:e utvändigt och där låg han kvar till ca 800 kvar där han togs ut i 3:e i rygg på en annan, ut ur sista sväng skulle han sändas iväg men tyvärr tog Belle i alldeles för mycket och galoppen var åter där ..

Han såg ut som en rund mille med huvan kvar och fulla linor, tyvärr fick han tusen ben när han skulle acca. Sist i mål med huvan kvar. Utan galoppen hade han tagit ner dom på upploppet :)

Ut och klättra ännu mer i backen så letar vi nytt lopp, de jäkliga är att poängen försvinner som rinnande vatten :(

Nitro
0

Spang sverre startade igår på Romme i lopp 12.
Första vagnsloppet sedan han blev utdömd och jag var väldigt nervös att halsen skulle klappa ihop då han ligger på väldigt för vagn.
Han busade lite innan start och tog en 400m repa i galopp men när loppet gick stack han till ledning från spår 4 och blev som vanligt alldeles för pigg. Varvade på 28 vilket betydde att han körde 25 andra femhundringen på första varvet.
Alldeles för fort i ett långlopp!

Höll ändå strålande och sänkte sitt rekord på lång distans med 2,2 sekunder "Alla" tyckte han var trea i mål, inkl atg-liven som senare fick ändra resultatet. Skulle vara kul att se det riktiga målfotot. En printscreen från strax innan mål. Han är hästen invändigt.

[Fabtax]
0

#15 Bra nära platsen var det i alla fall! (Fast loppet gick väl på Rättvik?)

Nitro
0

Haha, självklart Rättvik. :)

giffan
0

#14 Du borde kunna få se målfotot… men dom brukar ju ha rätt…. måste varit ett mulhår.. eller så som skiljde.

~ Anneli ~ 

Nitro
0

#17 Ja jag tvivlar inte på att de har rätt, men skulle vara kul att se hur mycket som skiljer. Är väl inte ofta de får ändra resultatet på atg heller antar jag?
Kanske ska maila och fråga om de kan skicka fotot. Glad

Maddus
0

Donna Sarina var ju ut i Skellefteå den 2 Aug då hon fick ett bra lopp och hamna tredje utvändigt,låg trea i stallkurvan då trodde vi på en chans då hon alltid går i mål! Men vart väldigt förvånad då hon tappade under hela upploppet och kom första oplacerad!

Fick förklaringen idag då hon hade väldigt dåliga blodvärden!!!

Men vi kommer igen..var så säker ;)

Polenta
0

Datum: 12/8 -12

För en gångs skulle hoppar inte hästen, däremot fick han ett alldeles för dagen tufft lopp. Han är en häst som aldrig riktigt klarar av att gå i dödens, dock var det tempon som han normalt ska kunna hänga med i.

Har ingen riktigt förklaring på hur det blev som det blev egentligen, jag ansåg att det fanns plats att gå ner på innerspår medan kusken säger att han var på väg att galoppera så fort han tog i honom och därmed inte ville ta ner honom i spåren .. I stället blev det dödens och en trött häst 600 kvar. Har även en till fundering angpende hästens prestation och det är vårat hö, som tyvärr inte håller sig fräscht så det blir byte av hö och lite annat pul nu innan vi tar ut honom igen. Hästen går ultimatast utan skor i lopp och han gick inte riktigt fri sig enligt kusken. Vi vilar upp oss och fortsätter träna på som vanligt så får vi se när vi tar ut honom igen :) Har bara 20 poäng kvar så vi lär få gå ut i ett P21 lopp.

Nitro
0

Har inte riktigt hunnit med att skriva här.

Moa Mollyn startade i ett montelopp på arvika som favorit. Hon hoppade dock i i starten igen, tredje gången på rad. Är alldeles för laddad och får nu gå i hagen och coola ner en månad.

Spang Sverre startade i ett autolopp, spår 8 kort distans på Gävle i fredags. Blev hängandes i tredje och där låg han hela loppet, till sista sväng när hästen framför inte gick framåt, styrdes då på i fjärde i en lite småtight situation och hoppade, med allt kvar… Tung hemresa!

Dag Storm startade igår som stor favorit på Rättvik, ledde med 50 meter hela loppet och drog i stenhårt tempo. Utgången på sista sväng tappade han ena knäkappan och slog på 2 galopper efter varann. Hittade dock benen och kom tillbaka som en raket som 3a, ca huvud hals efter vinnaren. Var riktigt riktigt grym.