Travhästen iFokus

Travhästen

Etikett: grattis
Läst 2254 ggr
Linden95
0

Ponnyerna är snart ikapp våra stora...!

Världsrekordet hos ponny ligger på 1.36.1, men i onsdags spran det 8-åriga russtoet Thyra Tyrann den fina tiden 1.37.1 - och blev därmed världens snabbaste ponnysto!

Undrar hur många år det är kvar tills russen är nere i stortravets kvaltider? Kanske blir det då mixlopp? Flört

Tusen
0

Nja, det dröjer nog rätt länge. Personligen tror jag inte det kommer att hända någon gång alls. Dagens snabbaste russ springer ungeför lika fort som de sämre kallbloden. Att komma ner i tider mellan 1.10-1.20 är nog fysiksk omöjligt för dessa fantastiska ponnysar.

Jag är mest imponerad över hur många russ som numera gått under den magiska gränsen 1.40. Det är numera en hel hög.Glad

Linden95
0

Sant, men jag tror inte att det är omöjligt att det så småningom kommer ponnyer som kan gå under 1.30, men visst, det är nog ett par år kvar.

Tusen
0

#2 Jo det är möjligt men även varmblod och kallblod utvecklas. Kallbloden närmar sig varmbloden. Järvsöfaks sprang ju på 1.17,9 som snabbast. En ruggig tid men fortafande inte något att komma med i ett varmblodslopp. Ännu tuffare då för russ.

En tid under 1.30 är fortfarande kallblodsfart.Skrattande

Hovgarden
0

Hon är fin hon Thyra Tyrann!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan