Ponnyerna är snart ikapp våra stora...!
Världsrekordet hos ponny ligger på 1.36.1, men i onsdags spran det 8-åriga russtoet Thyra Tyrann den fina tiden 1.37.1 - och blev därmed världens snabbaste ponnysto!
Undrar hur många år det är kvar tills russen är nere i stortravets kvaltider? Kanske blir det då mixlopp? 
Nja, det dröjer nog rätt länge. Personligen tror jag inte det kommer att hända någon gång alls. Dagens snabbaste russ springer ungeför lika fort som de sämre kallbloden. Att komma ner i tider mellan 1.10-1.20 är nog fysiksk omöjligt för dessa fantastiska ponnysar.
Jag är mest imponerad över hur många russ som numera gått under den magiska gränsen 1.40. Det är numera en hel hög.
Sant, men jag tror inte att det är omöjligt att det så småningom kommer ponnyer som kan gå under 1.30, men visst, det är nog ett par år kvar.
#2 Jo det är möjligt men även varmblod och kallblod utvecklas. Kallbloden närmar sig varmbloden. Järvsöfaks sprang ju på 1.17,9 som snabbast. En ruggig tid men fortafande inte något att komma med i ett varmblodslopp. Ännu tuffare då för russ.
En tid under 1.30 är fortfarande kallblodsfart.

Hon är fin hon Thyra Tyrann!