Klona avelshingst..
Låter det vettigt?
Ska vi ha två eller tre av varje avelshingst? Ja lite smart skulle det ju vara då kan ju vi i sverige ha lättare tillgång till utländska hingstar… 
Läs länken om nyklonad avelshingst.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Kanske är jag bara konservativ, men jag skräms lite av sådana här "framsteg", liksom över att ett bra fölsto kan lämna fem avkommor under ett och samma år.
Njaaaa.
Tror inte det är något jag skulle förespråka. Klonade skulle i så fall förstöra genbanken ännu mer. Och det vet jag inte om det är så lyckat.
Men varför gör dom sådär?? Och är det bara i ridhäst aveln det förekommer?? Mysko tycker jag det är.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Jag är inte så värst insatt i ämnet, men jag har sett att ett av de tidigaste ingreppen var när man 2005 klonade en framgångsrik hopphäst, eftersom han var valack och inte kunde få egna avkommor.
Man kan ju fundera över om det här kan bli en framtida marknad, där hingstar som av olika skäl kastrerats och blir framgångsrika tävlingshästar sedan kan "återställas", endera genom att kopior skapas (plus att man eventuellt överför testiklarna till "originalhästen"), eller odlar fram enbart kulorna i laboratorium - stamcellsforskningen är ju också på frammarsch!
Det är inte längre science fiction med en framtida hästavel där "kronjuvelerna" avlägsnas från hingstar för att de skall tävla bättre, och där de återplanteras efter karriären om hästarna visar sig ha avelsvärde (eller att hästen kopieras i sin helhet). Skulle vi, om tekniken funnits idag, vilja ha haft den möjligheten med t.ex. Legolas och Victory Tilly? För min del hoppas jag inte det!
#4 Fast det man gör i de ställen där hingsten inte kan hållas som hingst är att man tappar hingsten på sperma innnan den kastreras. Sen fryser man sperman tills den dag man vill använda den. Funkar det också och är MYCKET billigare och i mina ögon mer försvarbart.
#5 Jaha, det hade jag ingen aning om! Gäller det även inom "storhästtravet"? Själv känner jag endast till att hästägare använt hingsten till enstaka egna ston före kastreringen, men att det förekommer i organiserad form var en nyhet! Hur fungerade det på premieringens tid - fick man visa upp hingsten före kastraktionen, eller kunde man visa upp den sedan den blivit valack?
Då jag jobbar på avelsföreningen för svenska varmblodiga travaren kan jag säga att detta ämne disskuteras av och till. Var så sent som i våras på en föreläsning ang just epigenitik och micro RNA. Personligen tycker jag detta är ganska intressant faktiskt. Hur mycket miljön påverkar en individ. För den som är intresserad finns ett kort utdrag här på sidan 13.
Där ser vi då även att miljön spelar väldigt stor roll för hur pass individen kommer att utvecklas. Så att klona en häst och tro att klonen kommer tex prestera lika bra som "orginalet" är kanske inte alltid så lyckat. Dessutom är det ju sedan ganska långt tillbaka i tiden känt att den klonade hästen näst in till alltid har kortare livstid, är mindre och har dåligt imunförsvar. Något som jag oxå tycker är intressant är att när man klonar en häst så kommer klonen ha samma genetiska uppsättning som "orginalet" men detta behöver inte betyda att de utseende mässigt ser likadana ut utan kan ha tex andra vita tecken.
Embryo transfer däremot brukar fungera ganska bra. Men även här måste man ju betrakta miljöns påverkan på fostret och fölungen. Viste ni att man har sett att om man använder ett ponnysto till ett fullblodsföl så blir avkomman ca 30% mindre än den "normalt" skulle ha blivit. Exemplet är det exakt samma om man vänder på det och använder ett fullblods sto till ett ponny föl där blir avkomman 30% större.
Om jag tycker det är rätt att använda klonade hingstar till aveln? Nej det tycker jag inte att vi ska göra. Precis som tusen säger. Detta skulle minska ännu mera på "genbanken" och därmed även dra ner på vårat avelsframsteg. Dessutom kan man ju även kolla på kallblodstravaren. Hur många är det i dag som är efter Elding, Moe Odin och Järvsöfaks? vilken påverkan kommer detta ha på aveln? osv osv osv.
Det var mina tankar. hehehe blev nästan en bok ^^
I want to be like the patronsaint of reality.
#6 Jag vet inte hur länge man har gjort på det viset men eftersom man inom ridsporten, där jag vet att man har gjort så, har man ju kunna godkänna hingstar på prestation och för inte alls så länge sedan blev en vallack godkänd för avel och kunde då använda den frysta sperman. Jag ska se om jag kan hitta den artikeln.
Nopp! Hittade ett inlägg om ett reportage i Ridsport men den länken var bortplockad.(från mars 2011) Men man kan läsa om godkända hingstar som kastrerats efter godkännandet och som fortfarande är verksamma i aveln genom semin.
# 7, tänkvärda ord! Jag tycker att det är trist att se hur forskningen utnyttjas till biologisk chanstagning utan att man vet följderna. Att få en kopia av en framgångsrik förebild är nog en utopi, bland annat formas ju en varelse inte "bara" av arv, utan även av miljö och - inte minst - slumpens spel.
# 9 Jag tror inte att detta tillämpas inom travet (varken under eller efter premieringsförfarandets tid). Däremot har det ju varit tillåtet att spara strå efter döda hingstar, vilket heller inte är helt okontroversiellt. 500 sparade rör efter Järvsöfaks (när han fallit ifrån) skulle väl på sikt kunna slå ut svensk kallblodsavel…
#10 Ja just så är det miljö och en gnutta tur är väl det som skapat många stjärnor :-)
Men som sagt embryo transfer fungerar ju då betydligt bättre efter som individen blir precis som sin mors avkomma men dock präglad på sin surrogatmamma. Vi hade tidigare Butterfly Flipps första avkomma under inridningen i stallet. En bestämd liten en men ett sjuhelsikes humör. Men den var då redan som liten mycket duktig på hoppning. Har för mig att det gick ganska bra på 3-års testen med om jag inte mins helt fel.
För övrigt används ju embrytransfer ganska ofta på travarna i USA.
I want to be like the patronsaint of reality.