sjuk fölunge
Har ni varit med om ett föl som inte kan resa sig? våran fölis hittades liggandes i hagen och kan inte resa sig själv. När man hjälper den upp är den nästan som vanligt. Den äter och allt är som det ska. Men den kommer inte upp själv. Veterinären misstänker att den kan ha blivit så trött om dom ex har sprungit mkt av knott mm. just nu avvaktar vi och ser om det blir förändring. ingen feber eller andra tecken på att vara sjuk. någon som varit med om liknande?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Usch! Låter inge vidare. Har själv aldrig varit med om det men jag har hört talas om att föl sprunguít sig trötta för att undkomma insekter (mygg och bromsar). Hoppas bebisen blir pigg snart igen.
#1 Ja vi hoppas att det kan vara det, för knott finns det ju gott om.
Vi avaktar lite så får vi se hur det blir… jobbigt är det iaf.
~ Anneli ~
Har idag varit till strömsholm med fölisen som tyvärr inte klarade sig.
Under natten har den blivit sämre och kunde nästan inte komma upp alls. Väl inte på kliniken så togs det en massa prover och vi flaskade i henne lite mat, så hon skulle slippa försöka resa sig. Men vi såg då även att hon började få typ förlamning i ansiktet.
Proverna som togs direkt verkade rätt okej… så rätt hoppfull åkte jag hem.
Hade nästan kommit hem när dom ringde från kliniken, resten av proverna var inte så bra. Och dom var ganska säkra på stelkramp.
Då hon redan hunnit bli så dålig så var prognosen för medicinering jätte dolig, eller lika med noll så dom rekomenderade att få henne att somna in.
Så i morgon ska jag åka och hämta en mamma häst… utan bebis.
Men någonstans tror jag verkligen att mamman förstog, för hon brydde sig inte så mkt om fölisen när vi va på kliniken, eller när vi skulle lasta…
Undrar om häst mammor är klokare än vad vi är.
~ Anneli ~

#3 Vad otroligt tråkigt .. sånt där är jag livrädd för, beklagar verkligen! :/ Tror också någonstans att de faktiskt förstår vad som händer/kommer att ske.
Nu har vi hittat ett föl som behöver en mamma, så håll tummarna att det kan gå..
~ Anneli ~
Så himla tråkigt. 
Det måste väl ändå vara rätt ovanligt att ett sån´t litet föl får stelkramp?
Skönt att stoet tog det så bra. Och jag tror som du, att de vet med sig redan innan vi människor förstår riktigt.
Jättetrevligt att ni orkar ta hand om ett nytt sto till ett ensamt föl. Ni gör en riktigt god gärning. Hoppas, som sagt nu, att stoet accepterar det nya fölet. Håller tummarna.
#6 Ja jag ska åka och hämta vårat sto nu… Men man blir så lessen när man tänker på alla kostnader… nästan 20.000 går kalaset på…och försäkringen vill inte ta det då fölungen var nytecknad… Varför ha försäkring lixom..
~ Anneli ~
Nu är det väll lite sent, och jag beklagar verkligen. :(
Men jag har en bekant med fölunge som fick stelkramp, även där sade de att prognosen inte var bra, men de valde att behandla ändå (det är ju trots allt "bara" antibiotika som behövs + ev näring och lite annat för att hjälpa kroppen på traven efter som toxiner bildas som levern får jobba med.
Fölungen blev piggare ganska snart och blev sedan helt frisk och kry!
Hakuna matata!
#8 Ja nu är det lite sent.. Men det beror kanske på hur dåliga dom är. Den här började tredje ögonlocken komma fram på och ansikstsförlamning och spasmiska ryckningar i benen. Så antagligen skulle den ha dött under behandlingen..
Inget jag ville chansa på. Hade den varit något bättre skulle jag nog gett det en chans…
Så svårt det där när man inte vet vad som hänt. Veterinärerna runt om oss gav rådet låt vila den e nog utmattad… Men vi skulle åkt till kliniken direkt. Lätt att vara efter klok.
~ Anneli ~
Nu har vårat fina sto fått åka till en ny liten fölis som förlorade sin mamma i fång…
Som det verkar just nu så tar hon till sig ungen, men vi behöver att alla håller tummar och tår att det går vägen.
~ Anneli ~
Åh,så roligt att det verkar gå bra. Håller alla tummar jag har.