Travhästen iFokus

Travhästen

Etikett: träning
Läst 4141 ggr
mallan-nog
0

Vad gör ni med era hästar?

Precis som rubriken lyder: Vad gör ni med era hästar/ponnyer? Tävlar de bara i trav/monté eller gör de något annat också?

Med mitt förra varmblod tränade jag en hel del dressyr och han blev riktigt duktig! Tyvärr kom vi aldrig ut på någon tävling.

Ponnyerna däremot gör en väldans massa saker! De tränar dressyr och hoppning hyfsat regelbundet & tanken är att de snart även ska få börja tävla lite. De har tidigare gått några klubbtävlingar med hyfsade resultat. Vi har även tränat och tävlat lite traditionell körning & Monita har tävlat en hel del i galopp med finfina resultat :)

Så vad hittar ni på för skoj med era hästar??

Qalaspuff
0

Med våra ponnyer och min kallblodstravare gör vi en hel del annat än tränar för trav (min nordis tränar jag inte för trav alls just nu då jag till att börja med försöker lära henne att se skillnad mellan saker och konsentrerar mig på western just nu).

Våra russ och de shettisar vi har haft hemma (för tillfället är tre av tre möjliga utlånade) har vi kört med harv, såmaskin, släde, dragit timmer i skogen och allt möjligt man kan komma på i jordbruksväg. Tränat dressyr, maraton och precision för körning där vi även tävlar lite smått med åtminstone ett av russen. Vi tränar och tävlar dom i western och har hoppat lite med dom också, inte tävlat mer än en liten clear round (där Myria som jag red vägrade ut sig på sista hindret, mitt fel..) men vi har hoppat!

Red lektion på en mindre ridskola där jag och mamma tog med oss varsitt russ och red i några år, varierande hästar. Det russ vi varierar träningen minst med är Trixi, men det beror på att hon är okörbar, varför vet vi inte då vi köpte henne av uppfödaren som köpt tillbaka henne av de som köpte henne först, och själv inte visste vad som hänt. Hon får helt enkelt panik när man försöker sela på vagnen, detta visste vi dock inget om när vi skulle kvala henne, körde henne hemma en gång innan och verkade ju lite ängslig och spänd, men det gick ju bra annars. Lite synd med det, hon och Mysli hade varit perfekta par hästar, nu är Mysli brun och Trixi fux, men båda är grova, lika höga och har liknande rörelse mönster..

Månflisa, som är min nordis, planerar jag att antingen fixa en avkomma på som jag kan träna och tävla i trav och annat också eller tävla henne i egen hög person, fast hon måste först och främst kunna förstå att bara för att hon får springa fort rakt fram på ett ställe betyder det inte att hon får göra det hela tiden.. Skrattande

WornOut
0

Min pålle går med i min montélicenskurs, men har just nu sommaruppehåll! Så han har fått ett par veckors vila :)

Vanligtvis så går han ca 4 dagar i veckan, varav 2 ggr motion för vagn i skogen och på grusvägar, 1 ggn motion uppsuttet, och ett snabbjobb (kursen). Nu när inte kursen är igång blir det inga snabbjobb direkt.. Mer gasa ur lite någon gång för skojs skull, men framförallt fokus på uppbyggnad!

Så, mitt varmblod tränar väl ganska "vanligt" för att vara travhäst. Om man inte räknar med lite barbacka promenader och så :P

giffan
0

Här tränar vi för trav. Både kör och rider samtliga…

Någon är kvalad för monté

Vi har alla varianter av travare.. shettis, russ, kallblod och såklart varmblodstravare.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Polenta
0

Polenta tränades för trav tidigare men har nu lagt travpjucksen på hyllan och blivit mammaledig. Hon fick ett rekord på 2.09 men har kapacitet för mer, dessvärre har hon ett psyke som inte alltid är med henne på rätt sida. Hon blir lite för ivrig och tar gärna till galoppen istället.

Bonneville är Polentas andra avkomma, född 2012 och e. Gumino. Detta ska bli en framtida travstjärna och hon är hittills en väldigt tuff liten dam :)

Belmont Ås (varmblod) är min fina stjärna. Han är tyvärr av den hetare sorten så mesta tiden är till att lugna ner honom, köpte honom ostartad och han har hittills sprungit in ca 93 000 på 13 starter och varit placerad i ca hälften av starterna. Han har fin potential men har nu börjat förstå grejen vad tävling går ut på och då  kommer även nerverna med, detta har resulterat i några galopper som vi måste få bukt med.

Alla tre är/ska bli/har varit startande travhästar och ponnyer ;)

Helena-S
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina två ponnytravare, Hedvig och Movitz, tävlar i trav och körs regelbundet, men utöver det tricktränar jag dem också Glad

Hedvig kan göra buga och kompliment, gjort ligg några gånger men pga. ett litet uppehåll har hon glömt bort det, men har redan börjat komma på det så smått igen. Hon kan även pussa på kommando ;)

Movitz kan inga svårare trick, så som Hedvig, utan har mest lite grunder. Han kan stå på kommando (stanna på samma ställe då), gå fot och kan även lite röstkommandon :)