Travhästen iFokus

Travhästen

Etiketttävling
Läst 2264 ggr
giffan
0

Rutiner tävlingsdagen

Vad har ni för rutiner den dagen ni ska iväg och tävla? Något speciellt ni gör lika varje gång?

Är det olika för vilken häst ni ska iväg med, eller vart ni ska åka?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

mallan-nog
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Redan kvällen innan börjar förberedelserna genom att pållen ska friseras & borstas ev. lindas & masseras lite för hand. All utrustning ska tvättas, smöjas och packas redan dagen innan så att allt är klart till tävlingsdagen.

På tävlingsdagen brukar vi (på sommaren) duscha och schamponera pållen som sedan får torka i solen. Sedan borstas hästen noga noga. Svans och man borstas, luggen flätas och turband i manen. Hovarna lackas så de glänser, benen lindas med vita bandage och tofflor sätts på alla fyra fötterna.

Jag tycker om att åka i god tid, om att det skulle ske några förseningar längs vägen. Framme på tävlingspassen får hästarna gå ett varv för att sedan gå in i boxen för att kissa, dricka och ev en liten tuss hö.

Undefär så går det till när våra pållar åker iväg på tävling :)

Backman
1

Tycker det är lite annorlunda förberedning när jag startar på Sundbyholm. Då banan bara ligger några kilometer ifrån hästarna så görs allting lite slavrigare och i sista sekunden. Inte någon speciell baktanke med detta utan tror bara att jag slappnar av lite väl mycket. Skulle något vara glömt så tar de 5min att åka hem och hämta det. Verkligen en dålig vana!

http://vickelbyponny.blogg.se

Polenta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har bara en starthäst, så detta gäller för Belmont:

Dagen före
Går på släp för att ladda ur lite överskottsenergi
Duschas och pälsglansas i man o svans
Smörjer hovar och karleder
Liniment rumpa och bogar
Klipper öron, nacke, kronränder
Packar och gör klart rubbet, helst även lasta in alla grejer i bilen om jag kan

Tävlingsdagen
Duschar hästen om han varit ute efter senaste duschen
Fläta i lugg och man
Orange bandage
Smörjade hovar och karleder
Ser till att komma i tid till banan, minst 1 timme innan värmning

På plats på banan
Värms 1½ timme innan hans lopp bara i lugna bakvarv
Vattnas när vi kommer fram, efter värmning, tillgång till vatten hela tiden sk.
Rycker skor efter värmning och selar av helt ev. duschar av honom
Selar på i lagom tid utan att behöva stressa

Annars är det nog inget spec. Som sagt, ser till att inte stressa allt för mkt då min häst är lättstressad och har mkt nerver.