Elitloppet + Lasixhästar= sant!
De två hästarna Maven och Uncle Peter som skall starta i Elitloppet "behandlas" med Lasix när de startar i USA. Expressens Bengt Adielsson skriver: "Maven är inbjuden till Elitloppet. Maven som i USA tävlar med det vätskedrivande preparatet lasix. Det är ett problem för ST (som kör hårt med värdegrund).
Men också ett problem för alla som ska bedöma Maven i Sverige.
I USA får hon väl preparatet för att hon ska springa fortare?
Och hur mycket sämre blir hon när hon i Sverige ska tävla utan den stödkäppen?"
Jag hade tänkt göra en undersökning, men eftersom det är så få som svarar på dem frågar jag istället takt ut: vad anser ni om att ta hit hästar som går på Lasix - är det OK så länge man inte använder det när de startar på Valla, eller bör Sverige avstå att bjuda in ekipagen?
Jag tycker att det fins så otroligt många bra travare i världen ändå så det är mycket tveksamt om en häst som måste gå på "mediciner" för att kunna springa fort, ens ska få starta. Hästen kommer förmodligen ändå inte gå bra om de tar bort "behandlingen". Är det schysst mot hästen att starta? Nej, jag tycker inte det. Är det schysst mot publiken? Knappast.
Om hästen är tvungen att gå på medicinen för att kunna prestera mår hästen inte bra och ska inte få starta.
Men en följdfråga:
Varför ge vätskedrivande till hästen? Vad ger det för effekt?
På människor vätskar det ju ur, det gör väl detsamma för hästen eller?