Travskola
Hejsan!
Jag tänkte anmäla mig till travskola här i vårt område och googlade runt lite. Jag hittade hit, är medlem på iFokus sedan tidigare och jag hoppas att ni har svar på mina funderingar. Jag vill nämligen inte stå där helt grön även om tanken är att jag ska lära mig under kursens gång.
Vill ni berätta lite allmänt om vad som gäller när man ska sela häst, jag förstår grundprincipen och har gjort det ett par gånger men det finns så mycket olika utrustningar som kan komma till. Gamascher, när bör man använda detta och när vet man att man ska börja använda det? Detsamma gäller annan tävlingsutrustning som huva, slagrem (det heter väl så), helstängt och allt vad det heter. Jag fann den här artikeln http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/nyborjare/article11129650.ab och önskar få det mer förklarat.
Jag har många funderingar och får väl komma tillbaka när de dyker upp. Ni kanske har videotips att dela med er av. Jag har sökt runt men det finns inte så jättemycket, någon travskola på youtube.com men det gav mig inte det jag sökte.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej och välkommen till Travhästen i fokus.
Jag kan kanske hjälpa dig lite.
Till en början skulle jag vilja veta var du bor och om du är vuxen eller om du är barn/ungdom. Det är nämligen lite olika kurser om man ska tävla stor häst eller ponny. Ponny kan man tävla t.o.m. 25 års ålder (från att man är 8 år) medans man får tävla stor häst från och med det år man fyller 16 år.
Den utrustning du nämner behöver man inte använda förutom slaggjord som är en bra säkerhetsdetalj som man har över hästens kors och försvårar att hästen slår bakut och träffar den som sitter i sulkyn.
Om du tittar på den här filmen så går man igenom hur man selar, tränsar, spänner för och hur man fäster slaggjorden. Det kan ju vara en början.
Fråga på du. Jag hjälper dig gärna.
Tack Tusen!
Vilken fin video, är det din egen? Det är just fler sådana jag eftersöker. Varför görs det inte mer av folket? Det blir mycket lättare att förstå hur och varför. Tack!
Jag är en kvinna i mina bästa år kan man säga, i alla fall över 25 år 🙂 Jag bor i Falkenbergstrakterna och det verkar som om Åby är den bana som jag ska på enligt några. Har inte anmält mig riktigt än.
I det stallet jag står finns det mest ridhästar men en och annan travhäst. Varför jag frågar om gamascher och lindor, som exempel är för att jag ibland sett dem sätta på hästarna detta, men ibland har de dem inte. Då har de som små gummiskor över hovarna, jag tror de kallas boots eller något liknande? Jag undrar också när man ska sätta på lindor, både när man rider/kör och under natten. Tycker de med travhästarna använder detta mer? Såg några videos om hur man sätter på dem men det var inte det jag sökte efter.
#2 Tack! Ja, det är min film. Det är min dotter som är med på filmen tillsammans med sitt varmblod.
Rent generellt har de flesta travare inte skydd på sig annat än vid snabbjobb eller tävling. Travare har under träning oftast betydligt minde skydd än vad ridhästar har i allmänhet.
Däremot är det mycket remmar överallt som många tycker ser överdrivet ut. Men detta är mer utrustning som behövs för att kunna köra över huvud taget. Även inom klassisk körning används en massa remmar.
Mitt förslag är att du anmäler dig till en vuxenkurs på Åbys travskola. Där går man igenom allt som har med travutrustning att göra. Jag skulle tro att du får svar på alla dina frågor där. Då det gäller användandet av olika utrustningsdetaljer och skydd kan man ta hjälp av någon snäll travtränare som håll på i några år. De brukar veta en hel del. Om du anmäler dig till en kurs och ändå inte får svar på alla dina frågor så är det bara att höra av dig till mig igen så ska jag försöka svara så gott jag kan. Här är en länk till Åbys travskolas kurser för vuxna.
Tack för dina svar Tusen!
Jag har bestämt mig för att avvakta lite. Jag kommer dock kika på övriga i stallet och hur de gör med sina hästar. Jag tänkte gå någon sådan kurs längre fram i alla fall.