Travhästen iFokus

Travhästen

Etikettbabbel
Läst 5271 ggr
[Fabtax]
5

Tummen upp!

Jag vill göra tummen upp för Vinnares nya serie "En resa i hästväg" med Tony Ryttar och Björn Ekmark som hade "smygpremiär" i dag med ett avsnitt om travamatören Emma Thörnberg och hennes häst Anelka Bob. Skoj när "de små" inom sporten får en chans att synas!

(Har du något du vill göra tummen upp för så häng på i den här tråden!)

[Fabtax]
0

Alla välgångsönskningar till familjen Denberger och "popstallet" Turja/Heiskanen, som gör ett seriöst försök att sätta Åby på travkartan igen. Banan behöver lite optimism på den sportsliga fronten efter att ha kajkat i gärdsgårdsserien ända sedan gammelgoopens glansdagar!

[Fabtax]
1

Tummen upp för Skelleftetravet för den värdiga hyllningen av Stig Lindmark, och till Erik Adielsson, som skickligt balanserade in Caballion över mållinjen i Lindmarks styrkeprov.

[Fabtax]
0

Så har det första hela avsnittet av "En resa i hästväg" sänts. Mycket bilåkande blev det ju, men däremellan fina soluppgångar, gröna ängder och människor som säger kloka saker om trav.

Fast tummen upp vill jag ge mig själv, som tittade på programmet men som stängde av före Vinnare V86. Idag är det första gången jag inte spelat en enda rad på V86, och det gör mig lite stolt. Helt plötsligt blir det två timmar onsdagskväll över!

[Fabtax]
1

En honnör för Anders Lindqvist, som är med överallt, oavsett om det är galopp på Chantilly, grästrav i Normandie eller provlopp på Oviken. Hur hinner han med? (Dessutom skriver han trevligt!)

[Fabtax]
0

Ett grattis Thomas Lönn, Peter M Andersson och övriga gänget bakom Solstrålen, som vann danska stokriteriet idag. Solstrålen är visserligen danskfödd, men på morssidan finns det gott om svenskt i form av Meadow Road, Bengt Åhsbergs Top Secret och Briostammen, som lämnat många fina hästar hos Kurt (Larsson) Solhemmer.

[Fabtax]
0

Länsstyrelserna skall kontrollera alla sorters djurtransporter över hela riket den närmaste månaden. Tycker att det är ett bra initiativ som borde ske mer kontinuerligt än idag. Travet är långt ifrån sämst, men även här brister det.

Nitro
6

får man ge tummen upp till sig själv?

Idag har jag kört ett amatörlopp, med mitt problembarn Spang Sverre. Har hoppat i typ - 80% av sina lopp känns det som. Han är dessutom en het och stark häst som proffsen haft stora problem att hålla i.

ett amatörlopp på årjäng stod på schemat och jag hade dessutom ett jäkla handikapp - nämligen en gipsad underarm med endast tumme & pekfinger framme.

Och vi körde felfritt Skrattande

Bara den lyckan e stor nog, fast man blir ju än mer impad när man tänker efter hur begränsad jag faktiskt var och hästen dessutom e 4a och sänker sitt rekord med 1,5 sek.

trav e bra roligt!

Tusen
0

Grattis, Rebecka! Härligt med framgångar. Skrattande Alla framgångar är något att glädjas åt. Stora som små.

[Fabtax]
0

# 7 Jättestrongt -det blir tummen upp här också!

Nitro
0

kommer nog dröja länge innan jag är lika glad över en 4plats. :) men tror det var andra felfria loppet på hela året….

[Fabtax]
0

Tummen upp för Tony Ryttars blogg på atg.se den 7 oktober. Den som liksom jag börjar deppa ihop över travets framtid och behöver lite positivt tänkande finner det i inlägget "Jag vill ju så gärna!"

[Fabtax]
0

Anders Engman på Sydsvenskan är en hästsportjournalist (han täcker mer än trav) som trots att han jobbar i det lilla formatet är mycket väl insatt i vad som händer inom bl.a. ATG och JTG. Uppenbarligen finns det någon/några i närheten av sportens innersta som gärna släpper några guldkorn då och då till Engman. Han har varit först på bollen flera gånger i höst, t.ex. om ATG:s förlustsiffror och nästa års prispengar.

Förut var det Lars G Dahlgren på Ronden som fick de feta firrarna, men han verkar befinna sig i bakvatten mot Engman numera. Vill man få snabb information från travets innersta kan det löna sig att hålla en koll på vad Engman skriver.

[Fabtax]
0

Idag går guldstjärnan till gamle hedershästen Acclaim och hans tränare Håkan Eriksson. Håkan låter meddela att Acclaim skall gå i pension. "Acclaim är värd att få ett fint pensionärsliv nu, att få gå i hagen med sina kompisar och ha det bra", säger han.

[Fabtax]
1

Vinnare V64 tycks ha fastnat vid att utse dem som vinkar när de är först över mållinjen i lopp till veckans glädjespridare. Nog finns det väl fler sätt att sprida glädje än att göra en segergest? Nu vet kuskarna om att de kan bli "premierade" bara de lyfter näven, och det kan bli ett fasligt vinkande framöver. Det är väl det redaktionen strävar efter..

Karin Nilsson och Maria Holmberg som vi såg i Vinnare V75 igår tycker åtminstone jag var riktiga solstrålar (trots att de inte körde lopp). De var veckans glädjespridare, anser jag!

[Fabtax]
0

På lördag blir den av många, inte minst norrmän, emotsedda duellen mellan Hallsta Lotus och Tekno Odin av, då de möts i Arnt Hakkestads Minneslopp på Jarlsberg. Värt att notera är att tränaren Jan-Olov Persson för första gången på 47 starter ersätter Ulf Ohlson bakom Hallsta Lotus. Kanske kan det ge den svenske kallblodskungen en nytändning?

Maddus
0

#7 Tummen upp jättebra gjort :)

[Fabtax]
0

Julhelgens trevligaste hästläsning hittade jag i galopptränaren Annika Källses blogg på atg.se från stallets julomsorger för hästarna. Annika visar fin kännedom om sina hästar som individer och känsla för vilken omsorg varje häst vill ha. Förstår om tränare med i bland upp till 150 hästar i stallen inte kan ha samma kunskap om varje individ, men det skulle vara trevligt om de oftare talade om sina djur i termer av personligheter och inte som tävlingsredskap. Det verkar bara vara skötarna som har förtrolighet för djuren och riktig respekt för dem som de levande väsen de är…

[Kanehant]
0

Tummen upp för Kim Eriksson, som i fredagens Travronden i stället för att utnyttja dyrbart spaltutrymme åt den egna verksamheten skriver om paraolympiern Anders Olsson samt hyllar sina kurskamrater från Wången. Kim verkar vara en omtänksam kille!

[Kanehant]
1

Travet är fantastiskt internationellt, även om vi kanske sällan tänker på det. Några exempel från Olympiatravdagen på Åby: lopp 1 vann en italienskfödd häst med svensk kusk, lopp 2 vann Christian Cracchiolo med en italienskfödd häst tränad av Lucie Someraueruva före Giuseppe Labriano med en finskfödd häst tränad i Sverige. Lopp 4 vann Nalda Nof,  en italienskfödd häst med svensk kusk, lopp 5 vann Nougat Ås, svenskfödd häst tränad av en dansk tränare i Norge och körd av en finsk kusk, lopp 9 vann Nonstop SAS, en norsktränad italienare, lopp 11 vann Obi Wan, en dansk häst med svensk kusk, lopp 12 vann en amerikafödd häst i norsk träning, och lopp 13 vann en holländsk född häst i svensk träning med en holländsk kusk. 

Jag tycker att travsporten kan vara stolt över detta internationella utbyte, och att man gott kunde försöka få ut lite mer bra publicitet för detta faktum.

[Kanehant]
0

En eloge till Åke Svanstedt, som till skillnad från sin proffstränarkollegor ger västsveriges bäste catchdriver Stefan Söderkvist (Kenneth Haugstad får ursäkta!) chansen i en tid när Stefan i övrigt mest får hålla tillgodo med B-sorteringen. Åke blev återgäldad när Stefan först kvalade in Gisela Ås som försöksvinnare i kvalet till drottningens pokal och sedan skrällde med Global Midnight på V75. Obegripligt att Stefan inte får bättre material att köra!

[Kanehant]
2

Lite kul med den lilla tjejen som "vann " travhästen idag och tidigare i veckan fick åka med Socrate Du Noyer, som sedan segrade på Solvalla i onsdags. När reportern frågade flickan hur hästen verkat svarade hon: "Snäll. Och gullig." Varför svarar inte Björn Goop eller Erik Adielsson så när de får frågan hur en häst känts i värmningen?

Tänk er:

-Jaa, Björn, hur kändes Quarcio Du Chene i värmningen idag?

-Snäll. Och gullig.

Det vore väl nå´t`?

[Kanehant]
1

Tio lopp på Boden och tretton på Åby igår utan en enda drivningsförseelse - mera sådant, tack!

[Kanehant]
0

Tummen upp till Daniel Rydén, som twittrar: "Jag kommer dela ut lite t-shirtar och kepsar i värmningen med Only in its Class kl 9 30, ni som vill ha kom ner till staketet. :)"

Det är sådant som kallas för "mervärde"!

[Kanehant]
0

Man kan inte annat än beundra Stefan Söderkvist, som alltid ställer upp när han får chansen - och gör det bra! Han är lite av den siste entusiasten…

En uppsittning på Solvalla i onsdags (Pampas S.I.R tvåa), en i går (Global Midnight, trea), och en idag (Do It Komp, sexa).

[Kanehant]
0

Tummen upp för Åsa Elmroth, som skriver så fint och klokt om det värsta någon som står en häst nära kan råka ut för…

http://mobil.atg.se/mobile/blogg/asa-sorgen-efter-en-van-1.304441

[Kanehant]
0

Tummen upp för ATG:s nya ombudsspelkvitton! Lättlästa till skillnad från de gamla, och med de ogarderade hästarnas namn angivna på lappen. Trevligt!

[Kanehant]
0

Ett stort plus för Roger Walmann som ställer upp även i motgång! Som i stonas E3, när hans tre hästar föll bort, då stod Roger rakryggad efteråt och tog smällen. Det inger respekt!

(Han har speciellt en Solvallakonkurrent som borde se och lära i konsten att ta en motgång…)

[Remix]
0

Jag vill göra en uppåttumme för Lars I. Nilsson, som alltid talar så kärleksfullt om sina hästar. Han är värd all framgång!

[Remix]
0

"Han är pigg och fräsch för sin ålder och väldigt kul att ha att göra med i stallet. En riktig gentleman man blir glad av att se varje dag"

, säger Sofia Aronsson om  elvaårige valacken Organdi d'Or som startar i Åby Stora Montépris på lördag. Alltid lika trevligt att läsa om hästfolk som talar om sina djur som individer och inte som någon slags tävlingshojar som man plockar in och ut ur boxen/garaget och däremellan "åtgärdar".

[Remix]
0

Menhammars namnsättning på sina uppfödda hästar är alltid lika roande läsning! Några exempel från årets kull, U-årgången:

Under the Table u. Bourbon Eyes, Unaffected Laugh u. Giggling, Undies u. Hot Pants, Urgent Call u. Inkasso, Uncertain Age u. Missis, Undressed u. Natural Beauty, UFO e. From Above, Uret u Oakley Omega.

Utopi u. Promised Land hade jag nog dock hellre döpt till Ullared. 😉   (Det har f.ö. funnits en rätt bra Segerhuvauppfödning tidigare som hette Utopi.)

Sedan tycker jag att namnet Uggla i Mossen på enda nordsvensken (e. Järvsöfaks) är rätt fyndigt.

[Remix]
0

Truculent 12,6 i provlopp på Jägers idag - snacka om löpsugen! Se bara…

[Remix]
0

Besökte sajten ridtravare i fokus och blev rörd över att se alla gamla travare som fått ett gott hem och sådana som tycker om dem trots att de kanske aldrig var så framgångsrika i sin tidigare tillvaro. Tummen upp!

Tusen
0

#32 Klart att hästen har ett värde även om den inte fungerat som travare. 😍 Jag skulle tro att de allra flesta travare skulle passa bättre som ridhästar än som tävlingshästar i trav.

[Remix]
0

#33 Ja, det är bara att instämma i! Synd bara att den utvägen inte kommer ifråga ännu oftare (av olika skäl).

Tyvärr tror jag att det fortfarande finns hästhandlare som lurar till sig hästar billigt med löfte om att hästen skall få det bra, men sedan säljer av den till slakt.

Tusen
0

#34 så länge slakten sker i Sverige tycker jag väl ändå att det är okej. Hellre slakt än att hästen hamnar fel.

[Remix]
0

#35 Just här (#34) menade jag inte att slakt som ett alternativ till att ge hästen ett fortsatt liv alltid behöver vara fel. Det var mer de falska löftena vid viss hästhandel som jag vände mig emot. Man har ju hört om hästhandlare som kommit i sällskap med sin lilla dotter för att köpa en häst utannonserad under slaktpriset "till gott hem" och dyrt och heligt lova att hästen skall få det bra för att därefter sälja den till slakt.

Fast det är en annan debatt. Jag borde nöjt mig med att hylla ridtravartjejerna!

Tusen
0

#36 Håller med dig fullt och fast hela vägen. 🙂

[Remix]
0

Sista tävlingsdagen på Åby och stenhårt i kuskligan mellan Johnny Takter och Flemming Jensen där bara någon seger skiljer. Vad gör Flemming då? Jo, sätter upp Takter på två hästar med bra segerchans (34/10 resp. 45/10) - skulle vilja se den svensk som handlat så i samma situation!

Nu höll Johnny undan med en seger tillgodo, och efteråt sa Fleming: "Johnny är en bättre kusk än vad jag är, så det är bara rättvist".
Johnny kvitterade på Facebook med: "Jag vill tacka alla som bidragit till mitt championat på Åby! Tack inte minst till min kollega och konkurrent Flemming Jensen som är en stor tränare det vet alla som servat mig med många vinnare. Måste säga att i mina ögon är han stor människa också! Stort för mig! Fantastiskt!"

Härligt med sådana sportsmän mitt i all konkurrens!