Ryttarvikter i monté
Är det någon som kan förklara dessa in- och utvägningsprocedurer kring montéloppen? Jag har full förståelse för våghysterin i galoppen eftersom det väl är en del av handicapingen, men jag har hittills aldrig träffat på någon travintresserad som fäster större vikt (!) vid hur mycket montéjockeyerna väger. Ändå har vi ju sett exempel på montéryttare som diskats för att de vägt något hekto för lite efter loppet - jag tycker att det är rent löjligt! Låt ryttarinnorna/ryttarna få sköta sin vikt själva, om någon fetar till sig lär de inte få några uppsittningar ändå. Så sluta att hetsa fram anorexibeteenden och strunta i vägandet så sparar vi en massa tid och slipper vänta 30 minuter på totoresultat för att den sista matloppsplacerade skall hinna vägas.
Då det gäller ryttarnas vikter så har man en minimivikt på ryttarna just för att , till motsats mot galoppen, man inte vill ha någon vikthysteri. Eftersom man satt 65 kg med utrustning som minimivikt hoppas man på att slippa samma vikthysteri som det finns inom galoppen.
Vikten har precis som du skriver, inte lika stor betydelse för en travhästs prestationer så som det har inom galoppsporten. Inom montén är ryttarens balans så oerhört mycket viktigare istället. Vilket inte är lika viktigt som inom galoppen.
Svenska montéföreningen jobbar för att man ska ta bort vägning av ryttare som blir oplacerade, diskade och även i kvalet. Tyvärr har de inte fått gehör för det från ST. Det är bara att hoppas att de ändrar sig framöver.
Så minimivikten är alltså för att inte skapa vikthysteri och de ryttare som diskas för att vikten är under 65 kg har varit onödigt snåla på marginalen. Det är så oerhört lätt att lägga på något kilo extra och man därefter har marginal nog för att klara vägningen efter loppet. Sen förstår jag verkligen inte de ryttare som ligger så nära gränsen när vikten har sån liten betydelse.
Vad är det sedan som gör att man som spelare inte orkar vänta de få minuter det tar att väga ryttaren? Det tar inte längre tid att göra det än att fastställa resultatlistan för övrigt.
#1 Utförligt och bra svar, tack! Trevligt att även du konstaterar att vikten har lite betydelse i montéloppen.
Tycker att det är bra att Svenska montéföreningen jobbar för att ta bort vissa av utvägningarna. Synd att de (vad jag kunnat se) inte jobbat utåt med detta med t.ex. insändare i Ronden, jag tror att man skulle kunna få bra respons för ett sådant förslag. Det skulle även tvinga ST att ge en offentlig motivering till varför man inte anammat synpunkterna.
Med dina uppgifter i ryggen tycker jag att det borde räcka med att avvakta invägningen av de tre första innan man kungör resultatet, resten kan man ju väga utan att invänta viktuppgifterna för (om ingen protest föreligger som kan ändra totoresultatet).
Jodå, som spelare kan man (och måste man idag), avvakta "de få minuter" (?) det tar att väga ryttarna. Men när resultatet drar ut över kommande lopp så blir det lite ostrukturerat, vilket "vi spelare" avskyr. Kollar man V4 på TV på lördagarna när även montéloppen ingår märker man trögheten. Totoresultatet från montéloppen dröjer till dess ännu ett lopp hunnit köras.
Man kan ju tänka sig suckandet om samma såsighet rådde även i sulkyloppen! Det är inget att hymla om att spelpengar brinner i fickan på många spelare, och att snabbt omsätta pengar är bra för travet vet vi ju (även om det sällan är det för den enskildes privatekonomi…) Folk spelar t.ex. "pölsa" (utanför raketenkupongen) där man kanske även inbegriper montéloppen, och då krånglar den utdragna processen till begreppen.
Om man långsiktigt vill se montélopp ingående i V75 tror jag att det är nödvändigt att tempot höjs i procedurerna efter loppet. I det fallet kommer även spelsäkerheten in (robotdebatten har höjt medvetenheten om ingångsvärdena etc. på V75!)
#2 Det är konstigt att det ska ta sådan tid för alla ryttare måste ju väga sig direkt efter loppet och eftersom segraren intervjuas under tiden så borde alla ryttare vara färdigvägda långt innan segerintevjun är avklarad. Sen är det ju bara segraren som behöver vägas och det ska inte behöva ta mer än ett par minuter.
Jag håller ju till på Sundbyholm och där vet jag att de går ut med resultatet från montéloppen innan man knappt hunnit fram till stallarna. De är supersnabba. Brukar höra resultatet i högtalarna på väg mot stallarna efter att ryttaren vägt sig. Det kan knappast gått mer än max 5 minuter efter att de passerat mållinjen.
#3 Idag rids det ju monté just på Sundbyholm, så vi får väl ha koll på hur snabbt resultatet kommer ut på banan respektive meddelas i TV-sändningen.
#4 Ja, det ska bli kul. Jag har bekanta på plats som kan ta tid. (Om jag inte själv åker ner och kollar. 🙂
Loppet var i mål 12.50, resultatet lades ut i TV4 Sport 13.12 (strax efter resultatet från avdelning 2).
Stämmer. Men jag tror det lästes upp på plats tidigare.