Annons:
Etikettträning
Läst 1829 ggr
iMois04
2017-01-20 19:42

Köra ridtravare för första gången?

Hej! Är inne på att börja köra min foder-ridtravare Saga, men har hört att hon ör VÄLDIGT het och på när man ska köra. Har kört russ/shettis när jag var mindre (är 12 nu), typ när jag var 4-7 år nåt sånt. Har testat att tömföraren damen, men det går ju undan, höll på att trilla ner i diket då jag inte hann med henne. Så hon är ju väldigt het, så jag tänkte köra henne på hennes pelham, tvådelat, på den nedersta ringen? Eller ska jag köpa Liverpoolbett? När jag tömkör har jag tredelat eggbett, och tvådelat tränsbett, vilket inte riktigt funkar. Behöver alla tips jag kan få, hästen är väldigt snäll i övrigt, och lyssnar alltid, även om det tar ett tag för henne att sakta ner ibland. Tack på förhand!🔥

Annons:
Stallmima
2017-01-20 20:01
#1

Du ska absolut inte ge dig ut själv och köra första gången, ta med någon som kan. Och ärligt talat tycker jag du är liite för liten att köra en stark travare själv. På travbanorna har de en åldersgräns på 15 (tror jag) vid körning. Men du kan börja tömkörslongera i början. Lycka till!

iMois04
2017-01-20 21:08
#2

#1 ne jag ska abslolut inte ge mig ut själv först, och ska inte långt heller, ska ha med min bästa vän som är väldigt duktig på detta med trav. Kan inte longera då hon typ inte vet vad en volt är? Hon springer så ovalt det bara går och trasslar bara in sig.

Stallmima
2017-01-20 21:45
#3

#2 Menade inte longera utan att du tömkör på en volt först, då kan man kontrollera hästen lättare. Lär hästen lyssna på hjälper, när hästar kommer från travet så är ju meningen de ska springa fort rakt fram och inte gå på volt som en ridhäst samlat

iMois04
2017-01-21 11:49
#4

#3 så du menar att jag ska gå efter henne och styra henne på en volt?

Stallmima
2017-01-21 11:58
#5

#4 Ja precis,  eller mer snett bakom. Skritta bara i början så du kan behålla kontrollen på hästen, få henne så avslappnad som möjligt. Får jag fråga vad hon heter?

iMois04
2017-01-21 14:18
#6

#5 Saga, eller Brännhults Quality rättare sagt. Hurså?

Annons:
Stallmima
2017-01-21 14:40
#7

Travare går att hitta ST:s sida, här är din foderhäst  https://www.travsport.se/hast/visa/202509    var mest nyfiken på vad hon gjort under sin tid som tävlingshäst, du kan ju också försöka kontakta föregående ägare/tränare för att fråga hur hon var hos dom. Tänkte mest på en annan tråd du skrivit att hon blivit surkart i hagen tex

iMois04
2017-01-21 16:06
#8

#7 jo, det har jag koll på, går in och kollar där varje vecka😂👌

Qalaspuff
2017-04-02 23:20
#9

Ser att tråden är någon månad gammal, men tänkte bara tipsa om detta.

https://www.youtube.com/watch?v=pLOFBS1Sc9c

Här har du ett klipp från Anders Erikssons film om tömkörning, där har du lite grundläggande för tömkörning. 

Sedan är det viktigt att tänka på att ett skarpare bett inte är lösningen om hästen är tung i handen, däremot kan det underlätta för säkerhetens skull just för att man lättare får kontroll över situationen. Har själv skolat om en kallblodstravare till ridhäst, och det tar tid för ränderna att gå ur. Lär hästen förstå vad bettet är till för - kommunikation. Många travare saknar tyvärr den kunskapen, och då får man börja om lite från början. Tryck i bettet ska besvaras med en eftergift, annars blir det dragkamp.

iMois04
2017-04-03 09:56
#10

#9 tack, ska kolla på den!

hur ska man börja om helt med det då?

Qalaspuff
2017-04-08 11:21
#11

Om hästen är motvillig till att ta bettet när du tränsar så börjar du där, ge bettet en positiv förstärkning t.ex. genom att ge hästen en godis när den tagit in bettet i munnen.

Har du inga problem på den fronten så är det bara att jobba från marken. Det jag har gjort är promenera med tränset och tyglar på, börjar dock alltid stillastående. Ta i t.ex. höger tygel, be hästen ge efter för trycket genom att den ska vrida på huvudet. Tänk dock på att inte bara dra, utan krama och släpp efter, krama och släpp efter. Här är eftergifterna väldigt viktiga eftersom det är de som berättar för hästen att den gjort rätt, och i början så får du ge en eftergift så fort hästen börjar vrida lite på huvudet så den förstår vad det är du vill att den ska göra. Målet är att hästen ska ge dig en eftergift genom att släppa för trycket och helst slicka sig om munnen/tugga på bettet. Upprepa åt båda hållen till du känner att hästen ger dig en tydlig respons.

Man kan göra samma sak fast med båda tyglarna samtidigt, alltså vill du att hästen backar ett steg när du kramar tyglarna. Ge eftergift så fort hästen börjar tänka bakåt etc.

iMois04
2017-04-08 20:12
#12

#11 ok, tack!

Upp till toppen
Annons: