Annons:
Etiketthästhälsa
Läst 1563 ggr
enB
2016-12-20 14:07

Böjsena och förstärkningsband

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej
Jag funderar på att skaffa en travare för ridning. Han har för nästan 1,5 år sedan fått en senskada pga ett trauma. Han har inte blivit särskilt mycket riden sedan dess, utan har mest bara gått i hage. Då han blivit riden  har han inte visat tecken på smärta eller ömhet i benet efteråt. Det är endast svullnad som visas, vilket alltid finns där. Det uppkommer alltså inte av ridningen. Jag tror att han kommer ha en kronisk svullnad pga skadan. 
Jag är van vid hästar, så jag är ingen nybörjare som ska ha första hästen. Jag är bara lite oinsatt med just denna typen av skada.  Senskador är ju väldigt sega skador, inget man kan stressa iväg, och det har jag koll på.
Den bilden jag fått är att denna typen av skada är lättare att ha att göra med än en gaffelbandsskada. 

Kan ni berätta mer om denna typen av skada. Glad
Vad tror ni? Kommer han kunna bli duglig för tex lätta dressyrarbeten framöver? Hur har det gått för er med skador på djupa böjsenan och förstärkningsband? Hur har ni hanterat det?

Annons:
Tusen
2017-02-19 20:09
#1

Nej, skulle jag säga. Det kan hända att du köper på dig problem och då det finns mängder med trevliga travare som slutat med trav utan att varit skadade så skulle jag tipsa dig om dessa istället.
Man behöver inte ens leta på till salu-sidor utan man kan gå och prata med någon travtränare och höra om han vet eller kanske t.o.m. själv har en travare som skulle passa bättre som ridhäst än travare.

Upp till toppen
Annons: