Annons:
Etikettmont
Läst 2361 ggr
[mitzylinnea]
1/9/16, 7:51 PM

Montélicens

Någon som vet hur det är att ta montélicens? :) 
Har hört att man måste kunna springa 3km på under 15 minuter. Hur pass mycket teori är det? Hur mycket kostar det?

Annons:
Ninja
1/10/16, 9:25 PM
#1

Jag har själv inte montélicens, men planerar att ta, 

Det stämmer att man ska springa 3km på en maxtid av 15min, samt göra armhävningar, knäböj och situps som ska pågå i en minut vardera. Utbildningen kostar 1700kr, och du behöver ha tillgång till egen, kvalad häst. Du behöver även ha viss vana av snabbjobb och travsport i allmänhet, minst ett års vana läste jag någonstans. Finns förberedande kurser om man är helt novis. :)

Finns info om monté, fystest och träningstips för ryttare här; https://www.travsport.se/artikel/?cid=2.2939

[mitzylinnea]
1/10/16, 9:29 PM
#2

Hur pass van måste man vara? Jag kör travhäst hemma, men har aldrig varit med den på banan :/

Lavèn
2/5/16, 8:52 PM
#3

Jag har också funderat på det och när jag frågade en så sa hon 1 år vana av snabbjobb.

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Tusen
2/6/16, 9:44 AM
#4

Priset är lite olika beroende av vilken bana du tillhör. Vissa banor tar, förutom avgift för teorin, dessutom en avgift för varje provlopp du gör. Och du skall göra minst 15 provlopp varav minst 10 godkända. Så det blir ju lite till i kostnad.

Upp till toppen
Annons: