Annons:
Etikettträning
Läst 3232 ggr
Fjäril
2015-09-13 16:06

Träna stor häst/speed?

Hej,

Jag har en stor häst, hon är drygt 173hög. Hela hon är storbyggd, om man säger så. Visst, hon är fortfarande lite bukig (hon gick på lösdrift i tre år innan vi köpte henne i Januari 2014) men det är inte det som är "problemet" utan hon är stor hela hon - alltså en hel del att träna 🙂

Min fråga till er är: har ni några tips på hur jag ska få fart i henne, alltså speeden? Hon skulle kunna trava/springa i all evighet, men hon har inte farten. Vi ska testa tåskor (inte för att det gör att hon springer fortare men) eftersom hon springer lite som en symaskin, högt med benen, kanske det ger henne ett flackare steg.

Idag tränas hon 5 dagar i veckan. Jogging två dagar i ca 1 1/2 mil, ett jobb i 40tempo a´ tolv intervaller (på 1000 meter) samt ett i 30-35tempo i 6 intervaller. Jag brukar också köra 500 meter i 25tempo (i 6-intervall-jobbet). Det senaste har jag ökat farten så hon får springa fortare och fortare (istället för att köra fort en väg och långsammare tillbaka). Jag vill också bygga muskler. Är det mer backar som gäller då och hur ofta? 

Just nu rider jag ingenting. Gjorde det en dag i veckan tidigare, då mest som mysritt men det har blivit körning för hela slanten nu.

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Vixxen
2015-09-13 16:41
#1

Ut och klättra i backar i olika tempo!

Valkyrija
2015-09-15 11:05
#2

Testa intervallträning och kanske att köra ihop med någon annan häst för att se om det får igång speeden lite? :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Fjäril
2015-09-24 17:20
#3

Tack för era tankar! Hon har startat ett par gånger men ökar liksom inte. Kör alltid snabb/banjobb med andra och då går hon jättebra, senast körde vi i 18, sista 300 i långvagn, men jag vet inte. Hon har ganska höga steg så vi testar tåskor nu för att se om hon kan få ett flackare steg istället.

Sajtvärd på Övernaturligt

Evelina.J
2015-11-07 00:12
#4

har hon högt fram steg som du säger symaskin steg så kan du lägga på tå vikter. De brukar man göra på sina hästar för att dom ska länga ut framsteget lite. De kan va så att hon inte är speedig utan är en långdistansare som bar maler på .

Prova att köra kanske 3 dagar vara av 2 dagar är lite snabbare intervaller i 30-35 temp ca 6 stycken. Och den tredje dagen rider du ut över stock och sten och klättrar om du har någon bra backe i skogen och kör lite fart lekar på grusvägarna.

Fjäril
2015-11-07 18:40
#5

Hej, Vi har testat tåskor ett tag, vilket vi snart inte kan ha i och med barfotaförbud (om vi inte plastar resten av bärranden) och det har gjort att hon tar ut stegen lite. Jag tränar henne i 6-8 intervaller a 1000m mellan 30-35 med någon 25 emellan. Kör också en del i djupsanden för det kan ju vara så att hon får mjölksyra? Jag blir snart tokig och smått ledsen eftersom hon hemma går så bra, lågpulsare och verkligen kämpar. På vår hemmabana körde vi 21 med långvagn i 1600m och hon hade 72 i puls när vi kom hem. Hon ser ut att trivas bra med det hon gör, öronen rakt fram, "behöver" och vill inte ha käk, "ligger" på tum utan att pulla och springer på bara man smackar lite. Men vid löp, ja hon springer men gör det inte fort. Hon är ingen stressad häst som inte vill vara på banan så juat nu känns det som om hon bara går bra när jag kör, men så kan det väl inte vara.

Sajtvärd på Övernaturligt

Evelina.J
2015-11-07 22:53
#6

Kanske skulle prova att kombinera tåsko och tåvikter? Djup sand är ju mer styrka. Jag skulle nog fokusera lite mer på lite snabbar intervaller med skritt pass i mellan.

Annons:
Fjäril
2015-11-07 23:22
#7

Ja kanske men något säger mig att hon får lite mjölksyra? Vilket tempo tänker du på, sträcka samt skrittpass? Tacksam för dina tips :)

Sajtvärd på Övernaturligt

Valkyrija
2015-11-08 00:29
#8

Testa norskt huvudlag? :) kolla om det motiverar? :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Fjäril
2015-11-08 10:27
#9

Vi har testat det men ju mer saker vi sätter på, desto mindre vill hon gå. Hon går bäst med bara bomull i öronen och helt fri sedan. Ver inte vad felet är. Veterinär hittar inget och hon är frisk. Viljan verkar finnas för hon älskar att gå i spets och bli "jagad". Hamnar hon efter slutar hon kämpa.

Sajtvärd på Övernaturligt

Evelina.J
2015-11-10 21:57
#10

Växla lite i intervallerna så något går i 1,30 och något 1,25 , 1,35 på 800m . Så du liksom varvar tempo så att en intervall går lite fortare och nästa lite långsamme och sen lite snabbare igen. Så de typ blir lite fart lekar. Och försök få henne att hon ligger runt 75-80 i puls 10 min efter målgång i sista intervallen och sen tar du pulsen efter 10 min till och då ska jon ligga runt 60 i puls.  Gör så 2-3 dagar i veckan och sen skritt pass på 45 min till 1 timme 1-2 dagar i veckan så hon får bara ta de lugnt med, de är viktigt för de mentala med.

Upp till toppen
Annons: