Annons:
Etiketttävling
Läst 1873 ggr
Tusen
9/9/15, 10:07 PM

Hästarna springer för fort

Annons:
[Carpinus]
9/9/15, 10:23 PM
#1

Nja, jag läser den skribentens synpunkter med skepsis - det verkar ofta baserat på spel. Ett tag var han upprörd för att det kördes för sakta i loppen eftersom ledaren tilläts pulla upp, då spred han uttrycket "Solvallalunken" kring sig.

Hästarna utvecklas, utrustningen förbättras och underlaget hanteras bättre - då är det klart att det ger resultat! Bara för att Bolt springer snabbt så finns det ju ingen anledning att knyta ihop skosnörena för honom för att det skall gå långsammare…

Vad jag läser mig till mellan raderna  är en underliggande misstanke om doping, kanske inte minst på grund av Halmstadfallet som nyligen avslöjades. I så fall vore det bättre om han skrev det, istället för att föreslå "restriktioner i utrustning och långsamma, skonsamma banor".

Tusen
9/10/15, 9:04 AM
#2

#1 Du ser alltså ingen risk för mer skador på hästarna? Högre farter brukar ju medföra större belastning på leder och ligament,

[Carpinus]
9/10/15, 9:19 AM
#3

#2 Jag tror att utvecklingen i form av avelsmaterial, lättare sulkies och bättre banunderlag är faktorer som påverkar. Själva tävlandets idé är ju som det heter i samband med OS "snabbare, högre, starkare". Vi har närmat oss USA snabbt,efter att under ett århundrade legat långt efter dem. D´One (och hennes mor Giant Diablo) är ett levande bevis på det, Sebastian K ett annat.  

Givetvis får detta inte gå ut över djurskyddet, men om man måste införa fartdämpande åtgärder kanske man i grund och botten bör ifrågasätta sporten som sådan (vilket många redan gör). Jag skulle gärna vilja se jämförande undersökningar angående skaderisken på snabba sommarbanor i jämförelse med kladdiga och isiga banor under andra årstider. Att man nu inför skotvång under en period när banorna är som sämst tyder på att det är där åtgärderna i första hand behövdes, vilket ju t.o.m. travtränarna (om än lite motvilligt?) insett.

Travets kanske största problem, såväl säkerhetsmässigt som förtroendemässigt, är att det alltmer öppet börjar talas om "slangade" hästar. Den ofta lästa travtyckaren "Hatten" Helander skrev t.ex. för någon vecka sedan  på "Gamblers Vardag": "Min förvåning är stor att Hästsporten i Sverige för några år sedan tog bort karenstid på olika medel som används vid ”slangning” som det kallades i Sverige, bla Bikarbonat . Jag är inte insatt i vare sig Veterinärmedicin eller hästsportsdoping , men har tillbringat många timmar med Bengt Saltin och diskuterat Humandoping, och hans teser visar sig återkommande vara kristallklart korrekta."

Jag har själv talat med en i sådana här frågor mycket väl insatt person som var mer eller mindre uppgiven inför "bikarbonatboomen" inom travet.

Upp till toppen
Annons: