Annons:
Etiketthästrelaterade-problem
Läst 2527 ggr
[Sunset098]
8/5/15, 10:26 PM

Stark travhäst

Hej! Jag har haft min travare i 2-3 år nu, första året hade vi ingen sadel på honom så man fick väldigt bra kontroll på honom (vi hittade ingen bra sadel) vi hade ingen aning om han ens hade haft sadel pga hans ägare lät han bara gå i hagen så han va ju inte den vackraste… När vi fick sadel använde jag ju såklart den bara för att låta han sträcka på sig men nu till problemet, de är bara jag som rider han (ibland pappa) men han är alldeles förstark för mig ibland så han sliter sig i traven :/ han är ju väldigt pig men de gör ju till rasen, har ni något sätt för att få bättre kontroll på han när han travar iväg så? Han rids inte på ridbana eller något sånt utan de är ängen eller skogen som gäller Skulle va jätte tacksam för svar och hjälp för bättre kontroll i traven!!

Annons:
Mirrorglace
8/5/15, 10:41 PM
#1

svårt o ge tips när man inte ser problemet, kan va olika anledningar t varför han gör så.

Men Prova samla honom och var uppmärksam, du märker innan han börjar slita att han tänker göra det. Lixom du ser om det är för han fokuserar på något, eller ska få ett flipp. tänk om han gör något speciellt innan och så, och samla honom INNAN han får totalt rush. Efter han börjat är det försent och bara att stanna honom och börja om. Är du ouppmärksam i ridningen kan han mycket väl känna av det också och ta tillfället till att tralla på :)

❤️

Mirrorglace
8/5/15, 10:44 PM
#2

ah förresten, ni ska bara ha honom till ridning och inte som travhäst? försök få han i galopp isåfall, och galoppera med han.

 Hjälpte min travare som blev väldigt het ibland, får typ utlopp av sina energier så och dem tycker det är vansinnigt överdrivet roligt hehe

❤️

[Sunset098]
8/6/15, 9:05 AM
#3

Han är bara ridhäst men han har tyvärr bara travat under hela sitt liv så är väldigt svårt att lära han galoppera :/

Qalaspuff
8/16/15, 7:11 PM
#4

Testa lägga en volt med honom när du känner att han är på väg att sticka, eller bara göra en volt tillbaka och gå en bit åt andra hållet. Det funkade med min nordis som var väldigt het, och så jobba med halvhalter, halvhalter, halvhalter. Tempoväxlingar och halvhalter är grundläggande för att han ska bli lyhörd och lyssna på dig. Om du rider på en åker/ridbana så kan du lägga volter lite här och där, volt tillbaka och vanliga volter, serpentiner och liknande. Byt riktning ofta helt enkelt, då vet han inte riktigt var ni ska någonstans och måste vänta på att du berättar för honom var han ska.

[Sunset098]
9/10/15, 10:24 PM
#5

#1 han har aldrig lärt sig galoppera så de är väldigt svårt pga vet inte hur man lär en travare

[Sunset098]
9/10/15, 10:24 PM
#6

Haha oj hade redan svarat 😂

Annons:
[Sunset098]
9/10/15, 10:27 PM
#7

#4 jag kör mycket tempoväxlingar med honom men vi har ingen paddock mm. Så man kan inte göra volter på en skogsstig alltid 😕 sen finns det inte så många vägar att välja mellan och man vill ju inte flumma bort dig i en granskog precis..

Valkyrija
10/1/15, 11:14 AM
#8

#7 Hur har det gått för dig? :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

[Sunset098]
10/18/15, 9:08 PM
#9

#7 förlåt för sent svar, har inte haft tid.. Jag har lärt honom att galoppera men lite svårt att få stopp på han i galoppen. I traven har jag ganska bra kontroll nu tack vare tipsen jag fick, fick även rida honom på en grannes äng (tacksam över de) så vi kunde arbeta som i en paddock. Efter några dagar slet han sig inte men var fortfarande alldeles för stark. Alla volter m.m som vi har gjort har ju byggt upp hans muskler så han är ju starkare nu men han har blivit mycket lydigare så att nu brukar de gå jättebra i traven ^^

[Sunset098]
10/18/15, 9:09 PM
#10

Oj menar #8 haha

Valkyrija
10/19/15, 2:51 PM
#11

härligt att höra att saker och ting går framåt! Keep up the good work! 👍

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Upp till toppen
Annons: