Annons:
Etiketttävling
Läst 1605 ggr
Polenta
8/1/15, 11:30 AM

Tempoväxling

Har uppstått en liten fundering gällande min häst nu, han har tävlat länge nu i stadiga 16 tider i sulky, då har vi allt som oftast kunna ha kvar en snabb men kort speed att spara till upploppet och eventuell lucka efter att ha gått i rygglopp som man han behöver.

Nu när han går i monté verkar det som att den där speeden och tempoväxlingen inte finns där den ska. I starten kan han lägga av en speed för då han i just det skedet växlar tempo, men går han 16-17 tider i loppen och sedan måste växla tempo in på upploppet för att hänga på så verkar det inte gå. Har haft 3 olika ryttare som säger samma sak, han håller samma fart jättebra och sträcker på sig så han försvarar sin position men det där lilla extra för att växla tempot finns inte där.

Igår gjorde han ett jättebra lopp och blev 3a på nytt rekord, jag är absolut inte missnöjd med honom utan han tog loppet jättebra, pigg och glad efter loppet och återhämtade sig bra. Men just den där speeden som jag vet att han har verkade inte finnas att plocka fram. När ryttaren rykte huvan svarade han bättre på den den här gången än förra starten, och när norsken rycktes (första gången) blev han lite ställd av vad som hände, kan hända att han behöver ett till lopp med norsk innan han förstår vad den ska göra. Ryttarna menar att han gynnas av ett lopp i högre tempo för att slippa växla på upploppet.

Nu till saken, hästen tränas exakt likadant nu som när han tävlade i sulky, dvs ridning ridning ridning. Han har nu börjat gå mer galoppintervaller i backe, rider 2x1000m i en rätt brant backe (långsamt i början där det är brantast för att sedan öka tempot när det blir flackare), har fokus på att han ska ha en rund galopp och kännas stark men inte för på. Han går backe 2 gånger i veckan.
Dressyr petar jag in helst 1 gång i veckan, men ibland blir de varannan vecka.
Det varvas med motion och skogsturer och ibland lite tömkörning på volt för att stärka upp båda galopperna (vi har problem med höger under ryttare).

Vi har en rakbana som man kommer till om man rider längst upp i backen, den är lite ojämn (alltså inte helt plan) så där vågar jag inte rida på i snabbare tempon.

Bättre tempoväxlingar måste jag få till i travintervaller, det känns inte som att det hjälper honom speciellt mkt om jag trycker på honom ännu mer när det börjar flacka ur i backen eller tänker jag helt fel?

Kom med idéer nu gott folk, har tillgång till mkt backar men dåligt med rakor att kunna gasa på med, en rätt så stor lägda på ca 800m runt finns med.

Annons:
Upp till toppen
Annons: