Annons:
Etikettpresentera-din-travare
Läst 2507 ggr
Polenta
7/24/15, 9:45 PM

Måsen goes montéhäst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var ett tag sedan man var inne här på iFokus överlag å spatserade, men nu är jag tillbaka igen. Om jag inte minns fel har en hel del hänt sedan jag var inne här sist.

Russtravaren Polenta som jag hade tidigare fick jag tyvärr ta bort efter att hon fick fång igen, hon lämnade dock en oroligt vacker fuxdam efter Gumino som är döpt till Bonneville. Hon är dock såld men jag känner ägarna och hälsar på henne mellan varven för att kolla så hon sköter sig 😎Bonneville är 3 år nu, inkörd och tränar på inför start förhoppningsvis nästa år.

Min "gamle" trotjänare och ögonsten Belmont Ås har jag kvar. Jag kom i kontakt med honom första gången när han var 2 år, det klickade första gången jag såg honom och tänkte att en sån här häst kommer jag aldrig få chansen att köpa. Efter mycket trul med honom och fortfarande okvalad fick jag chansen att köpa honom som 5 åring, nyligt upptränad efter ett gaffelband. 3 månader senare kvalade han på en lagom tid och vi började starta. Han vann sitt första lopp i 3e starten och sedan rullade det på ett tag.

Ifjol trodde jag att han var på gång på riktigt men hösten slutade med ett dyrt veterinärbesök och jag var väldigt nära på att låta honom bli ridhäst hos mig på heltid istället, men jag tjurade på och ridtränade honom hela vintern. Vi for in och körde jobb men han var alldeles för stressad, då började jag istället fundera på montékval då det är en stor och rejäl häst som verkligen behövt tid att växa i sin stora kostym. Som tur va känner jag en tjej som höll på att rida upp för montélicens så hon fick låna Belle i några lopp, han gjorde loppen som att han aldrig gjort annat i sitt liv och det var en helt annan häst att skåda.

Han rör sig helt annorlunda, avslappnat, lugnt och han slår sig inte på kotorna längre. Så i april blev det montékval på Hagmyren med Linda i sadeln, knappt 1 vecka senare åkte vi till Bollnäs för ett bredlopp i monté, givetvis var han med på kupongerna vilket jag inte för mitt liv kunde förstå varför då jag var livrädd att han inte skulle förstå, eller stanna eller inte hålla. Lindas plats i sadeln gjorde säkerligen sitt att han blev bland favoriterna.
Loppet kunde inte sluta på bättre sätt, han gick och vann i årsdebuten på en fin 16 tid, sist han vann lopp var 2013 i maj. Nog för att det var breddlopp men de kändes som att han hade vunnit på V7, jag stod och grinade på stallbacken som en barnunge :'D

Därefter har det varit enbart montélopp för Belle, jag har en liten fundering att hitta ett lämpligt sulkylopp för att se om han slappnar av mer, funkar det inte blir det givetvis inga fler sulkylopp.

Han har gjort 5 starter i år, med 1-1-2 och en 6e plats. Jag hoppas att han får vara fortsatt fräsch och tycker att det är kul att tävla. Ett veterinärbesök gjordes för 1½ månad sedan och det är första gången jag lämnar veterinären utan att sätta en kanyl i benen på honom, det måste vara ett bevis på att man gör något rätt med honom.

Nästa start ser ut att bli i Östersund samma dag som det är kallblodsderby, over and out 😎

Annons:
Emmelie93
8/6/15, 3:17 PM
#1

Jätteskoj för er! 😃👍🏆

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Stallmima
8/10/15, 12:18 PM
#2

Grattis!  🌺

Polenta
9/11/15, 7:33 PM
#3

Tack så mkt! 😍Tyvärr är sagan slut för i år då han skadade sig i senaste loppet, vi
siktar på rehab och förhoppningsvis blir han helt återställd, då ska göra ett försök att träna upp honom och komma ut till start igen, om det blir monté eller trav återstår att se, allt är upp till hästen vad han vill.

Kommer han inte till start igen så vet jag iaf att jag har en grymt fin ridhäst och en bästa vän ❤️

Emmelie93
9/11/15, 8:23 PM
#4

Vad tråkigt! Men håller tummarna för er! :D

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Upp till toppen
Annons: