Annons:
Etiketthästrelaterade-problem
Läst 6850 ggr
Fjäril
2015-07-21 21:35

Häst som slår sig på kotan?

Hej, Jag/vi har ett problem. Vår tjej slår sig vänster bak, längst ner på kotan vid löp/banjobb. Det verkar ske när hon blir lite tröttare (efter en sådär 1500meter) och det är likadant varje gång. Det är inget djupt sår men brett och beläget längst ner på kotan som sagt (alltså svårt att täcka). Kotskydd, lindor eller gamascher hjälper inte, så jag ber om tips och råd? Det som sker vid löpen är att hon mer eller mindre ger upp, hon får antagligen ont och har lärt sig att det inte gör så ont "om jag sackar ner". Veterinär har böjt henne, kiropraktor och massör har varit ute och vi har även tagit blodprov (hon kommer nämligen inte upp i puls i jobben) men inget av det verkar vara fel. Alla tips tar tacksamts emot.

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Tusen
2015-07-21 23:44
#1

Har du bild på var hon stryker sig?

Fjäril
2015-07-22 00:09
#2

Jag kan ta en imorgon :)

Sajtvärd på Övernaturligt

Fjäril
2015-07-22 19:31
#3

Nu glömde jag ta foto idag, men om du tänker dig vänster kota, så långt ner så att gamaschen inte skulle/kan täcka, utan det är precis så att sista tygstycket precis ligger över. Jag funderar på om liknande dessa skulle funka?

http://lltrot.jetshop.se/gamascher-rt-speedcop-p-607-c-105.aspx

Sajtvärd på Övernaturligt

Tusen
2015-07-22 22:55
#4

Har du provat med skalpers?

Tusen
2015-07-22 22:58
#5

#3 Dessa skulle kunna hjälpa. Det hjälpte vår häst.

Fjäril
2015-07-23 10:18
#6

Tack, ska testa :)

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Polenta
2015-07-24 21:49
#7

Min häst har slagit sig på kotan vb i alla år, ganska långt ner så gamascher hjälper oftast inte. Upplever det även att gamaschen kommer åt att skava upp ännu mer när han väl slagit sig där.

Min lösning på min häst har varit bl a ridträning (att han blivit starkare). Men vid snabbjobb och start lindar jag med powerflex från kotleden och ner där han slår sig. Sen har han karledsskydd och på det gamascher utan söm, som är helgjutna liksom, med rätt så stor flärp. Jag har testat speedcobs på honom men det hjälpte inte mkt. Hittills i år har han inte slagit sig i dom 5 starter han har gjort, men jag har på honom de där grejerna ändå, dumt om han inte har dom och lyckas slå sig ändå och börjar skydda benet istället.

Fjäril
2015-07-24 22:03
#8

#7 Tack! Vi hade kiropraktorn ute igen (idag). Han kände som sist (vi som inte fullföljde återbesök då man vill testa allt möjligt, veterinär, massör etc) och hon är väldigt stel över manken och framåt. Höger sida extra mycket då hon vid stretchning inte får fram benet så högt - kanske detta är orsaken till allt? Vi har fått övningar, bland annat vid ridning. Jag har använt vaddstycken med elastiska benlidor i löp, har inte hjälpt, samt kotskydd. Gamascherna täcker som sagt inte. Menar du wetflex? Att jag har det under? Någon nämnde skaplers för mig också men jag vet inte? Skönt att din känns bättre :)

Sajtvärd på Övernaturligt

Polenta
2015-07-25 09:44
#9

#8 Det är säkerligen en anledning till att hon slår sig. I mitt fall så har min häst en muskelbristning större än en femkrona på vänstra sidan av bringan, typ där bogen slutar. Min och veterinärens tro är att han får inte undan vf tillräckligt snabbt pga muskelbristningen (den har han haft sedan han var 2 år drygt), och då slår han sig på vb, min har även en hel del muskulära problem i vb kors och länd som vi jobbar med, man kan säga att hela hans vänstra sida är hans akilleshäl men vi jobbar på och försöker hjälpa honom så mkt det bara går.

Hade löpbandage på min förut men det fick jag sluta med då han slog sig för mkt. Tror att ett par gamascher med den längsta flärpen du kan hitta och att de är helgjutna så hon inte får skav av sömmar kombinerat med powerflex (elastiska engångsbandage som klibbas fast i varandra) och karledsskydd kan hjälpa henne bättre än bandage. Linda på powerflex några varv så att de täcker såret och en bit upp på kotan så att de sitter kvar, utanpå de sätter du karledsskydd runt karleden och sedan gamascher.

Skalpers har jag också funderat på att pröva, men jag tror att de också blir alldeles för korta, iaf på min häst. Men du kan ju pröva oh sätta dit ett par för å se om de täcker :)

Fjäril
2015-07-25 09:58
#10

#9, Det låter ju som minst häst :) Är din stor? Vår tjej är 172 hög och grov hela hon. Jag måste jobba med hela hennes höger fram (även vänster) för att få bukt med detta. Synd om hon inte skulle få en chans, för springa vill hon. Tar alltid spets och är snabbb ut men något händer inför sista kurvan och hon slår sig. Det är inte djupt men blir över ett stort område. Han hittade inget baktill men sa att när man fått iordning fram kan bak börja visa sig. Tack snälla för dina tips. Jag ska verkligen testa det, för som du säger, hon kan få skav av gamascherna också (vet andra hästar jag kört med dem, de med extra flärp som får det). Har du tips på karledsskydd? Kikade lite på nätet men de ser så stora ut? Eller tjocka? Ska gamascherna gå över dem och flexlindan under dem? Hon har stora kraftiga ben också.

Sajtvärd på Övernaturligt

Fjäril
2015-07-25 13:03
#11

#9, igen :) Tittade lite på karledsskydd. Jag tänker att de sitter väl under kotan, ger det någon effekt? Hon slår sig på kotan fast längst ner på den. Vad gäller gamascher för stor häst tas tips tacksamt emot. De vi har/köpte är för trånga. Här är de karledsskydden jag hittade:https://www.google.se/search?q=karledsskydd&prmd=im&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMI6Yruu-j1xgIVwt4sCh1gmgzS&biw=360&bih=615

Sajtvärd på Övernaturligt

Polenta
2015-07-25 13:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#11 Ja min häst är rätt rejäl han med, mätte honom för flera år sedan och då var han 165 så han har säkert vuxit någon cm till. Däremot har han blivit mkt grövre speciellt sedan jag började ridträna honom. Han är rätt så högrest, kort rygg.

Här har du karledsskydden som jag kör med, dom sitter alltså runt själva kotbenet:
http://www.frtab.se/pasternboots-walsh/1279-0

Min häst slår sig på kotbenet, och där sitter ju karledsskydden, slår din häst sig längre ner skulle jag testa skalpers, och slår hon sig längre upp bör ett par gamascher räcka åt henne.

Nu hittar jag inte igen gamascherna jag köpte, jag kommer inte ihåg vad det var för märke heller. Ett tips är att åka till en travshop om du har någon i närheten som kan plocka fram gamascher för lite grövre ben och gärna med flärp.

Fjäril
2015-07-25 14:18
#13

#12, Så fin kille! Min är grov också, ska leta fram en bra bild :) Hon slår sig på kotan fast längst ner på den. Gamaschen "täcker" precis över, eller flärpen så att säga. Ger inte tillräckligt med skydd då. Har köpt dem i en travshop men får titta efter grövre. Tack för tipsen!

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Polenta
2015-07-25 20:02
#14

Han har blivit rikigt fin senaste året min kung 😍Hoppas du hittar något sätt som fungerar, men mitt tips är att testa det jag sa, blir ju antingen bättre eller lika ;)

Fjäril
2015-07-25 22:03
#15

Ja, tack :)

Sajtvärd på Övernaturligt

Fjäril
2015-07-26 12:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Så här ser hon ut, är nog lite rundare i verkligheten :)

Sajtvärd på Övernaturligt

Fjäril
2015-07-26 12:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Häpp, gick inte att ladda upp bild. Tog en där hon slår sig. Jo nu gick det :)

Sajtvärd på Övernaturligt

Polenta
2015-07-26 19:28
#18

#17 Ungefär där slår min sig också, kanske lite längre ner, så jag står fast vid mitt tips :)

Fjäril
2015-07-26 20:03
#19

Tack :)

Sajtvärd på Övernaturligt

Fjäril
2015-07-31 20:55
#20

#18, Idag körde jag tjejen med gamascher samt karledsskydd. Förutom att kiropraktorn varit ute igen och daglig stretchning så slog hon sig inte - gissa om jag är glad för hennes skull ☺ Visst, skorpan åkte av och hon hade "öppet sår" men man såg tydligt att det inte var nytt. Hon gick full distans utan att sacka av inför sista kurvan. Supertack för tipset! ☺ Ps. Ska jag testa engångslindorna också (alltså de som fäster sig själv)? Någon sa att det kunde ge skav på "såret"?

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Polenta
2015-08-01 11:17
#21

#20 Härligt att höra! :D Ja de kan ge skav på såret, men det skyddar lite mer från gruset på banan, även fast det brukar fastna lite i lindan också, men lindar man den rätt så sitter den på plats. Iom att du lindar det runt själva kotbenet en bit ner mot hoven och det benet rör sig när hästen travar så kommer lindan att röra sig något och det kan bli skav då. När jag började använda det här i lopp så hade min ett stort sår och nu har han knappt en 50 öring kvar av såret och det går inte upp längre utan håller sig torrt.

Upp till toppen
Annons: