Annons:
Etikettträning
Läst 3591 ggr
[M-fish]
4/2/15, 8:32 AM

Tränings tips!

Hejsan!

Jag undrar om det är någon här som besitter lite tränings tips att dela med sig av? Jag har en 7årig valack som precis har kvalat och nu vill jag få upp eller ner kanske man ska säga, farten. Han är inte startad utan vi håller på att få igång honom. Han är stor lite drygt 170cm. Idag tränas han ungefär 5 dagar i veckan där ett innebär snabbjobb i ca 35tempo i intervaller på 700-800m och detta gånger 8 ungefärligt. Han rids av en tjej i mysritt en dag i veckan och övrigt joggas han i ca 1,3 mil. Det känns lite som om vi inte kommer framåt nu utan måste hitta ett annat sätt. Han går inte med annat än bomull i öronen. Han är pigg och fin och tycker mycket om att gå för vagn. Det känns dock som när det blir lite för jobbigt för hans tycke så ger han upp som ungefär "varför ska jag behöva ta i". Det är den gränsen vi vill komma över.

Tacksam för tips /Peter

Annons:
Evelina.J
4/5/15, 9:22 AM
#1

Jag tar alltid pulsen på mina hästar, startar tidtagaruret när jag saktat av till skritt skrittar hem och tar av sakerna och efter 15 min så vill jag att hästen ska ligga på 60 i puls när de gör de så ökar jag tempo lite eller sträckan.

Gör han likadant när han springer med andra hästar?

När mina hästar gör något bra eller när dom tar i själva för att höja farten så öser jag beröm över dom och då vill dom bara mer.

Är de vid intervallerna eller snabbjobben som han känner att han inte vill ta i?

[M-fish]
4/5/15, 6:57 PM
#2

Tack för att du svarar!

Jo jag tar puls varje gång som mest har jag fått upp honom i strax över 80 och det var vid kvalet och 12 minuter efter. Tillsammans med andra hästar är han som om han säger jag vill ligga först, han ökar hela tiden. Dock behöver vi få ner farten och det är det jag inte vet hur vi ska göra eller på vilket sätt? En stor häst? Han kvalade på 21 men då sa jag också till kusken att bara hålla sig till kvaltid, dock tror jag inte att han är så mycket snabbare. Hur skulle ni göra med stor häst utan att slita och förstöra?

/Peter

Evelina.J
4/5/15, 7:50 PM
#3

Kanske är jag som fattar fel men vill du att han ska springa långsammare?. Att han ligger på och är pigg är ju jätte bra. Vad är de hästen heter?

[M-fish]
4/6/15, 11:29 AM
#4

Nej snabbare fart, jag undrar hur man tränar en stor häst bäst för att få ner farten så han kan och orkar springa snabbare utan att slita på honom?

Evelina.J
4/6/15, 2:34 PM
#5

är han stor och grov eller bara stor som i hög?

Evelina.J
4/6/15, 2:40 PM
#6

generellt är de ju bättre om man har möjlighet att träna på en rakbana där de är lite tyngre underlag, då behöver man inte komma upp i så höga farter för att trängningen  ska ge effekt. De är farterna som "som dödar" och sliter. Sen kan de va så att man sitter och nöter och nöter och man märker att de går inte framåt men så bra lossnar de. Kan ju prova att dressyr träna han och galopp träna han kan göra att han får en kick och börjar springa på som bara den. Allsidig träning är ALLTID bra!

Annons:
[M-fish]
4/6/15, 4:07 PM
#7

Du är väldigt snäll som svarar. Han är stor som i hög och hela han, ingen smal häst. Jag har inte velat gallop träna honom då jag själv inte tror att det är bra eller missförstå mig rätt men han gör det bara i hagen. Tror säkert att det kam vara bra annars. Vi tränar på rakbana mest den är på 900m och kör mellan 30-40 tempo. Tjejjen som rider går över stockar och annat också. Hon är med honom i hagen och leker också. Det känns som om man nästan får vara ute i tre mil för att han ska ta något på jobbet eller joggingen. Uthållig är han och återhämtar sig väldigt fort. Han är inte tjock men eftersom han är stor vet jag inte om han ska ner i vikt eller ser ut så bara. Han är jämnstor om du förstår, inte bara en mage utan från manke och ner över bog och bringa också. Ben och hovar symmetriskt stora också.

Tusen
4/12/15, 10:15 PM
#8

#7 En sådan häst skulle absolut må bra av galopparbete. Man ska inte vara rädd för att galoppera med travare. De är kloka nog att förstå att de ska trava på banan i alla fall. T.o.m. montéhästar kan galopptränas hemma utan att de galopperar i lopp. Det gäller bara att vara väldigt noggrann med att ge speciella kommandon för just galopp. 
30-40 tempon är nog ganska okej tempo och precis som #6 skriver så plötsligt lossar det. 
Om man inte gör det alltför ofta så kan även ett och annat provlopp mellan varven få hästen att tända till och öka farten.
Det har jag sett många exempel på.

Evelina.J
4/13/15, 7:55 AM
#9

En sak som kan ge bra ifekt med är helt låta han villa helt i 1 vecka eller 2. De gör jag alltid då och då. Senast var med våran 2 åriga hingst och J*vlar vad fin han kändes efter den vilan. De är alltid bättre att dom är lite för tjocka än för smala, En smal häst har svårare att bilda muskler.

giffan
4/25/15, 8:15 AM
#10

Vi har en sån häst som du beskriver. Den kör vi blandat rakbana och distans jobb med. Ibland byter vi ut rakbanan mot galoppjobb. Bästa sättet att få igång dom stora och lite tröga hästarna är med en "ponny ryttare" som flänger runt lite. Tolka mig rätt här, men lite busridning som inte följer ett visst mönster livar upp dom lite.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Evelina.J
5/2/15, 10:59 PM
#11

#10 Håller med

Polenta
7/24/15, 9:58 PM
#12

Galopp och dressyrträning tror jag absolut skulle kunna vara bra på den här hästen. Jag har också en stor och rejäl häst som behövt tid att växa klart, inte bara på höjden utan på bredden.  Min häst är däremot inte bekväm av sig i träning, han är tvärtom, av den enkla anledningen så körs han aldrig hemma längre utan ridtränas enbart.

Han går motion i skogen, dressyrtränas minst 1 gång varannan vecka, helst 1 gång i veckan, backintervaller och galoppintervaller på rakbana eller i skogen. Dressyrträningen har gjort att han fått stärka upp sin stora kropp och orkar bära sig, i galoppträningen får han bralla lite och få lite utlopp för sin energi han har även fast det är på bekostnad av mitt eget liv ibland 😉

Tilläggas ska även att han i år har börjat starta i monté och har än så länge inte galopperat i löp, trots att han gått i autolöp då han normalt sätt bara nyper iväg i galopp om det är sulky. Så att galoppträna aktiva travare tror jag bara är positivt, se dock till att träna båda galopperna helst lika mycket.

Upp till toppen
Annons: