Annons:
Etikettfoder
Läst 1622 ggr
Fjäril
2014-09-13 10:04

Fodertips?

Hej,

Vi har en ganska högpresterande 7årig (travhäst) som går aktivt 5 dagar i veckan, varav ett snabbjobb och ett där hon arbetar i sanden för att bygga muskler. Vi har börjat fundera på foder och vad hon egentligen behöver. 

Hon har fri tillgång till hö (med högt/lagom protein) och är av god kvalitet, sedan får hon krafft basic/grund a´ 4kg per dag. Detta har vi ökat stegvis sedan jag satte igång henne i träning (efter ett par år på lösdrift) och det har fungerat mycket bra. Nu känns det som om hon behöver något annat/mer. Är Krafft sport att rekommendera eller ska man öka grunden och fylla på med natrium och magnesium själv? 

Hon ligger fortfarande på samma puls vid träning men jag tycker ändå att hon orkar mindre och blir mer svettig. Det är inget annat fel på henne som påverkar, utan jag tror att hon behöver mer kraft helt enkelt. 

Har ni några tips?

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Fjäril
2014-09-15 06:07
#1

Jag har hittat en lösning/fått bra tips. Tack ändå :)

Sajtvärd på Övernaturligt

Tusen
2014-09-15 21:25
#2

Intressant att veta, Vad fick du för tips?

Fjäril
2014-09-16 20:31
#3

Ja det blev inga vetenskapliga nya tips utan vi börjar helt enkelt med sport och kör det under en period för att testa/se hur hon reagerar. Sedan kommer jag låta veterinär undersöka henne inför start (just för att det händer en del i kroppen från att ha "stått" till att gå flera dagar i veckan). 

Sporten innehåller, om än lite, men mer magnesium och det är vad jag hängt upp mig på, att hon skulle behöva mer alltså.

Sajtvärd på Övernaturligt

Tusen
2014-09-16 21:23
#4

Selen är annars något som de allra flesta hästar har brist på här i Sverige då markerna är väldigt Selenfattiga. Ett litet tips bara. 🙂

Fjäril
2014-09-16 21:30
#5

Tack 👍

Sajtvärd på Övernaturligt

Upp till toppen
Annons: