Annons:
Etiketthästhälsa
Läst 2140 ggr
[Carpinus]
7/30/14, 9:16 AM

Salt i vattnet?

Reijo Liljendahl säger i Travronden angående hur man i hans stall hanterar värmeböljan: "Det är viktigt att de (hästarna) får återhämtning och vatten. Vi ger även hästarna salt i vattnet."

Samtidigt vet man ju att salt ökar törsten, och med facit i hand ser man att Liljendahls hästar inte presterat så bra under den här varma perioden. Kanske en tillfällighet, men idén med saltet kanske inte var så lyckad? Någon här som vet mer i ämnet?

(P.S. Inget skrivet här på fem veckor - är Travhästen i Fokus avvecklad? D.S.)

Annons:
Marr
7/30/14, 9:41 AM
#1

Tänker att hästar reglerar sitt saltintag själva med fri tillgång till saltsten såsom fri tillgång till vatten…🤔

Jag skulle inte tillsätta salt i vattnet för mina djur i alla fall.

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
8/7/14, 5:16 PM
#2

Hästar behöver natrium när de svettas mycket och dricker mycket vatten, annars blir det obalans i elektrolyterna.

Det här tycker jag är bra förklarat:

http://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/sa-fungerar-hastens-saltbalans.htm


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/7/14, 5:18 PM
#3

Och här:

"Många hästar erbjuds salt från saltsten men forskning på SLU visar att , speciellt högpresterande, hästar riskerar att inte få i sig tillräckligt med salt via saltsten, vilket resulterar i en minskad blodvolym. SLU rekommenderar därfor att dessa hästar också ges salt i fodret motsvarande deras aktuella dagsförlust av salt. För en trav eller galopphäst innebär det ett tillskott av upp till 100 g salt efter ett snabbjobb eller tävling och övriga hästar kan behöva ett tillskott av 8 g /100 kg kroppsvikt för varje 30 min hästen travar eller galopperar. Man har visat att snabbast återhämtning efter arbete får man om hästen själv dricker en saltlösning. Denna saltlösning bör innehålla max 9 g per liter vatten"

http://www.hastkliniken.se/goda-rad/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/7/14, 5:21 PM
#4

Från Strömsholm:

"Det finns försök där de kommit fram till att hästar återhämtar sig fortare om de dricker saltlösning (9gram salt per liter vatten) efter ett hårt pass jämfört med att endast ha fri tillgång på vatten och saltsten. Vid fri tillgång på saltlösning dricker hästarna motsvarande förlusterna de fått av det aktuella arbetet."

"http://www.stromsholm.com/wp-content/blogs.dir/2/files/2012/04/Beh%C3%B6ver-h%C3%A4starna-utfodras-med-salt_.pdf


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Marr
8/7/14, 8:15 PM
#5

Ja där ser man och det kan ju tänka det är bra för djur i hårdträning, fast egentligen borde man ta det lugnare med träning & tävling när det råder värmebölja. Men tänker nog att man gör det. Hästars hjärtan är hemskt små i förhållande till kroppsstorlek.

Ska läsa dessa länkar Magi-cat, det är alltid intressant att lära sig mer. Tiderna och kunskaperna ändras med den. Tack för informationen Magi-cat…🙂

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
8/7/14, 8:59 PM
#6

Tack själv, Marr!🌺

Det är liknande för oss människor, att när det är väldigt varmt och vi dricker massor måste vi tänka på elektrolytbalansen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Carpinus]
8/7/14, 9:23 PM
#7

Tack för samlad information!

Jag funderar dock fortfarande lite över resultatet för det aktuella stallet: fram till den 17/7 låg man på en segerprocent på 27%, från det datumet har segerprocenten varit 7,6%.  Nu kan det förstås vara rena tillfälligheter, men det är en markant skillnad som kan vara värd att fundera över.

Magi-cat
8/7/14, 10:12 PM
#8

Kan ju vara helt andra faktorer förstås…Hur pass fluktuerar resultaten i vanliga fall över tid? Kan inte tänka mig att det finns några jämna segersviter…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Carpinus]
8/7/14, 10:34 PM
#9

I det här fallet är det ett framgångsrikt stall där den här dippen verkar ha kommit hastigt. Det kan förstås dyka upp dolda infektioner, men sådana uppmärksammas ju snabbt när hästarna presterar sämre.

Stallets hästar är ofta med i rikstoton och reser en hel del, och då går det förstås åt extra mycket vatten, inte minst när det råder värmebölja. En normal reaktion borde väl vara att om det är salt i vattnet blir hästen ännu törstigare och dricker mer, och om hästen får i sig för mycket vatten så riskerar den att bli lite "stinn" och presterar sämre - men det är bara min hemkörda teori…

Fjäril
8/9/14, 9:24 AM
#10

Jag har aldrig testat "ren" salt på det sättet utan håller koll på så min tjej slickar på saltstenen (vilket hon inte gjort det sista, och då behöver hon det inte, enligt mig), men det viktigaste är att ha koll på hur mycket de dricker i jämförelse med träning, värme och så vidare. En vanlig dag dricker min häst ca 50 liter och under de varmaste dagarna så blev det säkert en 20 liter till. Vi använder hinkar i boxen (som vi fyller på vid behov), fri tillgång till vatten ute men framför allt såg vid till att hålla stallet svalt och låta hästarna komma in tidigare under dagen för att sedan gå ut lite senare. Jag väter också upp kraftfodret. Ja nu blev det lite annat än just om extra salt men det ska jag ha med om jag skulle märka (genom mindre intag av vatten) att det är ett alternativ.

Sajtvärd på Övernaturligt

Upp till toppen
Annons: