Annons:
Etikettutrustning
Läst 2805 ggr
Fjäril
4/28/14, 6:17 AM

Långvagnar - Tips?

Skillnaden mellan sulky och långvagn förstår jag men finns det något som kallas "långsam-vagn" också? Är det de sistnämnda man syftar på då? Oavsett så undrar jag om man bara kör snabbjobb med sulky eller om långvagn är okej för det också? När man tittar på en begagnad (långvagn), vad ska man tänka på och vad ligger priserna på ett ungefär? Jag fick tips om ett märke, tror det var något på H (ej Huddik) som skulle vara bra? Finns det många på H så skriv gärna ner dem ;) Är det långvagn (det var väldigt vad jag upprepar mig) som rekommenderas om man ska börja arbeta hästen ordentligt nu (med snabbare tempon)? Brukar låna en vagn i stallet idag, ja jag nämner inte motsatsen till kort igen :)

Sajtvärd på Övernaturligt

Annons:
Tusen
4/28/14, 8:00 AM
#1

Jag är inte riktigt säker på vad du menar med "långsamvagn" men då man tränar kondition kan man använda sig av en rockard eller en sk. tryckvagn. I dessa vagnar är det inte meningen att man ska köra fort utan då är det mest lite långsammare jobb man kör då.

Vid köp av vagn, oavsett typ, bör man alltid kontrollera att den är hel. detta kan man göra genom den kontroll som ST går ut med. Att man sedan sitter skönt, att sitsen och fotstegen går att flytta och att vagnen inte är ombyggd. Sen är det mer en smaksak. Vilket märke man än väljer så är alla som görs i Sverige bra. För övrigt är det mest tycke och smak.

Snabbare jobb kör man i sulky/sulkett eller sk. långvagn. Vilket man föredrar beror på hästen och vad man själv tycker. En långvagn tävlar man dock inte i.

Fjäril
4/28/14, 9:10 AM
#2

#1, Jag vet heller inte vad som menas med långsamvagn, jag har hört det nämnas. Jag har en vagn som jag kan få köpa, en långvagn och vill veta hur mycket jag kan använda den, men då verkar de som om snabbjobb kan fungera då. När det är dags för provlopp får jag väl hyra/låna en sulky så länge. Av vad jag förstår får man använda långvagn vid banjobb?! Jag sitter väl bra, förutom att jag inte når fram riktigt, vi tor de går att värma upp fotstöden och bända dem bakåt lite. Varför jag frågade om märket på H, som jag har för mig att det är, är på grund av priset. Jag vill veta att jag betalar för det jag får så att säga.

Sajtvärd på Övernaturligt

Tusen
4/28/14, 10:03 AM
#3

#2 Långsamvagn skulle jag tro är precis det jag nämner i inlägget ovan, tryckvagn eller rockard.
Långvagn får du absollut använda på banan, t.o.m. under värmningen på tävlingsdagar.

Det märke du söker kan jag inte komma på men om du googlar på sulky så kan det hända att du hittar märket. 🙂

Fjäril
4/28/14, 12:45 PM
#4

#3, Kanon, tack! :)

Sajtvärd på Övernaturligt

Upp till toppen
Annons: