Annons:
Etiketttrav
Läst 1519 ggr
bellalove
2013-01-25 08:31

De olika könen inom travsporten

Om ni vill besvara på de här frågorna så är ni med som intervjuer i minn rapport om just detta. Så ni kan inte vara anonyma om ni vill att jag tar med era svar som intervjuer i rapporten. Men om ni verkligen vill anonyma så läser jag bara era svar som insperation!

Det är flest tjejer inom ponnytravet och flest killar inom storhästtravet – varför? Och varför är det inte fler killar inom ponnytravet och tvärt om?

Vart kommer killarna ifrån?

Sen är det ju flest killar som är ägare också men sen kommer tjejerna in i bilden, som hästskötare. Varför hamnar tjejerna så långt ner?

Tack på förhand från en elev i ettan på Katedralskolan i Skara

Annons:
[Fabtax]
2013-01-25 18:49
#1

Det finns en tråd där det varit en liten diskussion om könsrollerna inom travsporten. Finns att läsa här.

Tusen
2013-01-26 11:28
#2

Gissningsvis (utan att ha direkta faktaunderlag) så tror jag att tjejer (gäller alla hästsporter) ofta börjar med hästar för att de gillar (och älskar) hästen som individ. Att skötsel och umgänge ofta ligger högre på listan än vinnster. (Fördomsfullt tänkt kanske) Killar gillar också hästarna men de ser dem mer (ansolut inte enbart) som tävlingsredskap. Travkillarna vårdar sina hästar lika noggrannt som andra killar vårdar sina motorcyklar eller bilar, så det är inte alls så att de missköter djuren men de gullar inte lika mycket med hästarna som tjejer gör i allmänhet.

Inom stortravet syns den skillnaden ännu mer. Killarna kör och tränr och vill vinna pengar. Tjejerna sköter om och pysslar (minst lika viktigt som någor annat) och därmed kommer också de dåliga lönerna (som vanligt med tjejyrken).

Men jag tycker absolut INTE att hästskötare är ett lågt rankat yrke. Bara lågavlönat.

Upp till toppen
Annons: