Annons:
Etiketthästhälsa
Läst 3613 ggr
Arkan
1/20/13, 11:07 AM

Klippt travhäst?

Jag har under sammanlagt ca 6 år haft ridhäst uppstallad på travområde och jag har aldrig sett en rakad travare, i travsyfte någosin!!? Är det bara så att man inte klipper dem? Får man kanske inte lov att tävla en klippt travare och är det någon som faktiskt Har klippt sin travhäst:D? Borde klippning egentligen inte underlätta då dom inte blir så där dysvettiga och måste duschas varje dag? Jag är bara nyfiken och Har tänkt på det här så jädra länge :)

Annons:
Tusen
1/20/13, 1:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jodå. Travare klipps, även om det är många amatörer som inte gör det. Däremot har de ingen större pälsväxt så det syns kanske inte alltid.

De allre flesta (kanske alla) travare i proffsträning klipps, men även amatörer klipper sina travare.

På bilden ser du en montéhäst (i provstarten innan loppet) som är klippt. Bilden är tagen i mars/april och man kan se att den är klippt för att just den här hästen har en stjärna kvarlämnat av vinterpälsen.

TatsuOni
1/20/13, 2:46 PM
#2

Vi klipper inte våra. Vi har täcke på starthästarna och ingen av de sätter vinterpäls som behöver klippas. Däremot så har vi fått in några i träning som varit klippta.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

WornOut
1/22/13, 1:58 PM
#3

Min häst har jag halvklippt, ungefär som man brukar göra på ridhästarna. Alltså lämnat på ryggen och klippt halsen/magen/jumskarna osv :)

ginher
4/3/13, 8:19 PM
#4

jag klipper min buse, även fast jag har haft täcke å han är i tävlingskondis så fick han vinterpäls som russen -_-

vilket blev ganska jobbigt så då fick pälsen ryka.

annars brukar varmbloden vara väldigt finhåriga :)

ginher
4/4/13, 9:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

här kommer bild på mitt varmblod :) haha som du ser e han väldigt lurvig på benen å ändå erre 2 månader sen jag rakade honom :)

Upp till toppen
Annons: