Annons:
Etikettmont
Läst 1827 ggr
ryttarn
2012-12-07 08:57

Satsning på monté av ST

En intressant artikel för dig som, precis som jag, tycker att montén behöver utvecklas i Sverige. Nu tar ST ett rejält innitiativ till sammans med SMR

https://www.travsport.se/nyheter/1.273607

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
Tusen
2012-12-08 00:46
#1

Jag är glad över att det uppmärksammas över huvudtaget och det behövs.

Fast jag förstår inte riktigt vad satsningen innebär egentligen. Ett par lopp med högre prissumma än 20 000 kr, några lopp i V75 (kul!). För övrigt inte så stora förändringar mot vad som redan gäller. Fystest har väl alla banor numera, genomgångar innan loppen görs också, även om inte alla banor gör det. Sen är det bara några lopp som spärras för vissa ryttare. Nja. Någon storsatsning tycker jag nog inte att det är.

Det finns så mycket annat man skulle kunna göra för att göra montén mer intressant för spelarna och hästägarna. Göra listor över enbart montéstarter t.ex. VIkter på ryttarna i de senaste 5 loppen osv. Det viktigaste för många tror jag ändå är en rejäl höjning av prispengarna i samtliga montélopp. I dagsläget är det alldeles för många montélopp med 5 000 - 10 000 kr i förstapris och inget riktigt storlopp med lika mycket pengar i pris som de stora travloppen. Självklart väljer många travloppen istället som ger mer pengar och som sliter mindre på hästana.Skall montén bli stor i Sverige tror jag att det är den biten som måste förbättras först.

Sen måste också licensutbildarna ta in montéprofsen på licenskurserna och låter rutinerade montéryttare ta hand om själva montéutbildningen. Det gör man på vissa banor. Bl.a. Axevalla. Där har man först en förberedande utbildning i monté innan man får gå licenskursen i monté och göra provlopp. Kanonbra tycker jag. Det lär sig ryttarna väldigt mycket av.

[Fabtax]
2012-12-08 10:01
#2

Är det någon som kan förklara för mig varför montén använder sig av galoppens viktsystem? I galoppen är det ju viktsättningen ett handicapsystem, men vad spelar det för roll i montén, mer än som "konsumentupplysning"? Att diska en ryttarinna för ett halv kilos övervikt verkar ju absurt!

Dessutom är det märkligt att oddsen fördröjs för att alla ryttare skall väga ut efter loppet. Att man avvaktar vikten på de tre som påverkar vinnare och platsspel är ju nödvändigt med nuvarande regelsystem, men varför avvaktar man vad övriga väger innan man ropar ut oddsen? Om t.ex. den sjätteplacerade ryttarinnan väger över har det ju ingen betydelse för totoresultatet!

Tusen
2012-12-09 01:27
#3

#2 Inom montén kan du inte få någon övervikt. Det är en minivikt som gäller, dvs minst 65 kg.
Att alla skall väga in efter loppet beror helt enkelt på att man inte skall väga för lite då man vill ha friska, sunda ryttare och inga anorektiker, eller någon slags hetsbantning av ryttarna, för alla hästägare och tränare vill ha så lätta ryttare som möjligt för att slita så lite som möjligt på hästarna. Det sliter hårdare med en ryttare på ryggen i trav än både galopp och sulkylopp.

Att oddsen fördröjs till efter vägningen beror på att ryttaren som vinnit får segerdefilera och intervjuas innan denne vägs efter loppet. Då blir det naturligtvis en fördröjning av resultatet innan segraren vägt ut sig efter loppet. I så konstigt tycker jag.

Att en sjätteplacerad väger för lite har ingen betydelse för spelet men för resultatlistan. Även diskade ryttare vägs. Men alla dessa ryttare har redan vägts innan segraren är klar med prisutdelningen.

[Fabtax]
2012-12-09 08:14
#4

OK, tack då vet jag lite mer!

Upp till toppen
Annons: