Annons:
Etiketthingstar-avel
Läst 2164 ggr
[Fabtax]
11/12/12, 9:57 PM

Gammal stjärna med oklar stam

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ibland dyker det upp slaggrester i hjärnan i form av hästar jag sett eller gamla kuskar som jag spelat fel på. Antagligen beror det på att jag är ohyggligt gammal och hunnit samla på mig en hel del förvirrade intryck under resans gång.

En häst som jag tyvärr ofta glömmer bort när jag skall göra en lista över mina gamla favoriter är Narold M. Det är kanske inte så många som minns hästen idag, och det är väl ganska naturligt, eftersom han föddes i Frankrike 1957. Narold M var i alla fall en pampig fransman (bild), som kördes och tränades av den alltid representative Sören Landin. Hingsten gjorde 109 starter (varav en i elitloppet 1962), var på plats 39 gånger varav 14 segrar, och sprang in 296.000 kronor, vilket var starka papper på den tiden. Hans rekord blev 18,0m, vilket ju inte låter så imponerande idag, men det dög gott då. Idag hade han förmodligen varit en 1.10-travare. Han verkade även i aveln, där hans främsta avkomma var segermaskinen Narold Scotch, även han avelshingst f.ö.

Det intressanta med Narold M är att hans härstamning var minst sagt oklar; det var två hingstar som "slogs om" att vara hans far, och samma sak gällde faderskapsfrågan för hans mor. Tveksamt om en häst med en liknande härstamning skulle få några ston idag, trots goda tävlingsprestationer…

(Bilden är en skärmdump från Svensk Travsport.)

Annons:
giffan
11/14/12, 1:00 PM
#1

Ja det där skulle knappast fungera idag..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Upp till toppen
Annons: