Annons:
Etikettträning
Läst 4673 ggr
ryttarn
9/27/12, 6:15 PM

Träning av unga kallblod

Vi är snart färdiga med inkörningen av vår kallblodshingst som är född 2011. Tanken är att vi skall börja travträna honnom så smått med målsättning att han skall kunna gå Premie hösten 2013.

Detta är får första kallblodstravare och vi har tidigare "bara" erfarenhet av ponnyer och varmblod. Det vore intressant att höra hur ni som gjort denna resa med ett kallblod har lagt upp det hela. Jag är väl medveten om att man måste anpassa efter individen, men i stora drag. När börjar ni köra på banan, vilka tider kör ni, hur lägger ni upp basträningen osv….. allt är av intresse.

För även om vi har en grundidé och mycket erfarenhet av russ och varmblod så är vi lite av noviser på kallblod.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
giffan
9/28/12, 10:46 AM
#1

Min erfarenhet är att man numera tränar dom rätt lika som varmbloden. Har själv inte haft så många kallblod… Men här omkring bor det endel, och en som nyligen var till norge och startade sin treåring… tränar som varmbloden iaf.

Sen finns det dom som skrittar hela första året… och bara kör långsamt och tungt… så alla varianter finns nog.

Vi kör sällan unghästar med klocka. Mera att ha dom på bettet och låta dom sköta det efter sin förmåga. Sen kollar man klart på klockan hur man ligger till, men sätter inga tider att man ska köra si eller så..

På banan kan dom ju få komma med oavsett om man kan köra fort eller ej, mera för att lära och se.. Där är det ingen skillnad vad för ras det är tycker jag.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Nitro
9/30/12, 6:08 PM
#2

största skillnaden, tycker jag, är muskelträningen. kallbloden tränas i mer tungträning så de oftast behöver mer muskler än varmbloden.

Upp till toppen
Annons: