Annons:
Etikettsäljes-hästar
Läst 12638 ggr
[Noina-J]
8/28/12, 4:53 PM

Billiga travare, varmblod.

Har sett att det är väldigt billigare travare/ varmblod till salu.

Vet någon varför det är så att de är så billiga?

Annons:
giffan
8/28/12, 10:48 PM
#1

Tyvärr har dom väldigt låg status som ridhästar. Men statusen ökar sakta men säkert.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Linnea
8/30/12, 11:25 AM
#2

Och så finns det så väldigt många som inte duger till travet..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

mallan-nog
8/30/12, 12:54 PM
#3

Det är svårt överlag att få hästar sålda nu. Vi har 4 stycken 1-åringar e. Sahara Dynamite som vi inte blir av med…

olympiathurfjell
8/30/12, 11:17 PM
#4

Fd travare eller dem som inte är bra har inget ekonomiskt värde vilket inte är så konstigt det är ju trava dem ska vara bra på… Dock så är de ju bra hobbyhästar efter sin tid på banan, men som sagt det är trava dem är bäst på.

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

LazyAndCrazy
12/29/12, 8:50 PM
#5

där håller jag faktiskt inte med dig riktigt.. ;) Har två travare hemma som inte har llämpat sig på travet. Ingen av dem har "travet" i sig. Går i stället som hopp och dressyr hästar vilket dem trivs med :) Alla hästar med hopp eller dressyr stammar  lämpar sig endå kanske inte till att bli något av dem pga temprament, förutsättningar och m.m.

Samma är med travare:) hittade detta som kanske förklara lite. :)

Här. ( intressant läsning om travare kallblod som varmblod )

Linnea
12/31/12, 1:13 PM
#6

Det finns ingen större efterfrågan på dem efter trakarriären för att de flesta tror inte att travare kan bli bra ridhästar. Satsar man på höga klasser är ju inte travaren nåt realistiskt alternativ men i lägre klasser, där majoriteten faktiskt befinner sig, passar många travare utmärkt. Tyvärr ses dom som oridbara av många, att de inte kan galoppera mm.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
[Fabtax]
1/1/13, 10:48 AM
#7

Det är trist när fullt livsdugliga hästar säljs så billigt att det understiger slaktpriset, eftersom det ofta lämnar fältet fritt för samvetslösa kreaturshandlare.

Fast ännu är det inte fullt så illa här som i krisens Irland! Marie Quirke, manager i den ideella organisationen Limerick Animal Welfare, säger att många inte är beredda att betala för utfodring av sina hästar under vintern, och efter en sommar med dåligt bete var många irländska hästar redan i dålig kondition när vintern kom. Sedan några år har det visat sig att hästar transporterats ut från stallen och helt enkelt släppts vind för våg i skogen. Det är förfärligt!", säger ms Quirke. "Ingen vill köpa hästar så här års, du kan komma över en häst för en handfull euro."

Att det inte är något litet problem förstår man av att antalet övergivna hästar redan för två år sedan uppskattades till tiotusentals! I det här fallet verkar det obegripligt att inte skicka hästarna till slakt i stället för att lämna dem i sticket, men förmodligen är slaktpriserna så låga och köerna så långa att många väljer att dumpa sina djur.

Anna;-)
5/28/13, 7:31 AM
#8

Travet sliter hårt på hästar vilket ofta leder till skador som sällan behandlas i tid. Jag letar letar häst och har tittat på många varmblod som gått på trav men de som har kostat under 5000 kr har vart halta i bakknän och inte kunnat trava på volt i höger varv. De går alltså inte igenom besiktning så det är inte bara vad jag tror. Gjorde misstaget nämligen att ta hem en obesiktigad helt underbar valack som jag efter 2 månader fick köra till slakt för veterinären dömde ut honom när jag upptäckte hältan. Den hade de maskerat med att spruta kortison i leden plus att de pumpade honom full med havre så han sprang på sina onda ben. När havren gick ur kroppen blev han mer och mer halt tillslut hade han så ont att han inte kunde röra sig. Så ska man köpa en fd. travare så rekommenderar jag verkligen att man först gör en besiktning. En veterinär hade sett det jag inte såg med den hästen jag köpte då. Det är inget fel på travare, men folket kan det vara allvarligt fel på! De billiga hästar jag har vart och tittat på har många gånger vart vanskötta, undernärda med långa hovar, då pratar jag inte bara om varmblod. Det är sorgligt hur folk beter sig mot levande djur!

giffan
5/28/13, 2:25 PM
#9

#8 Men nu måsta jag nog fråga, vad menar du med "pumpade med havre" " och när havren gått ur dom" Är havren smärtstillande på något vis då menar du eller?? För min havre fungerar inte riktigt så.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
5/28/13, 7:02 PM
#10

#9 Nej, så fungerar väl ingen havre.😉

giffan
5/28/13, 9:42 PM
#11

#10 Nää inte vad jag vet, men kan ju finnas någon sort jag missat. 😛Nu får ju våra inte så mycket havre iof, men hittade jag den sorten och det inte klassas som doping  så är det ju bara att häva i dom 🤪

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Upp till toppen
Annons: