Annons:
Etiketthästrelaterade-problem
Läst 3228 ggr
Linden95
8/17/12, 10:50 AM

Han vill inte stå i boxen...

Hej!

Jag börjar få slut på idéer men kanske kanske du har varit med om samma sak eller har något tips?

Jag sköter om en häst som är väldigt stressad och har "dålig självkänsla" (om jag kan uttrycka mig så?). Visserligen har det blivit mycket bättre när vi jobbat från marken med tillitsövningar och han har börjat bli lite lugnare. Men nu börjar det ju gå mot regningare dagar och kalla nätter och det börjar bli dax att göra i ordning boxarna. Så här är vårt problem. Han kan inte stå i box! Han får total panik, blir jättestressad och börjar klättra på väggarna, bita på inredningen och kanterna. Han försöker ibland t o m ta sig ut. Det spelar ingen roll om han har mat, hagkompisen i boxen bredvid eller om det är tänt/släckt, radion är på/av… Det känns som att jag har försökt det mesta. Jag har aldrig lämnat stallet när han är i boxen, det går inte. Han står på sin höjd 10 min i boxen innan detta börjar.

Jag är rådvill! Har du något tips på vad jag kan göra?

Tack!

// Ida

Annons:
Nitro
8/17/12, 1:10 PM
#1

släpp hästen på lösdrift. Köpte en likadan som visade med allt han kunde att han inte ville vara inne.
Jag släppte på lösdrift och han började också prestera då.

Linden95
8/17/12, 10:45 PM
#2

Jo, jag har funderat på detta med och tanken är att han ska vara ute så länge som möjligt tillsammans med mitt russ som i grund och botten är lösdriftshäst. Grejen är bara den att han har stått i box hos tidigare ägare innan sommarbetet, och tanken är att han ska kunna starta senare i höst, men som det är i dagsläget känner jag en oro för att åka in till tävlingsplatsen och ställa honom i en box där när jag inte ens kan lita på honom hemma. Tyvärr får jag inte tag i de som har tagit hand om honom tidigare och när jag väl får de vill de inte säga om det har hänt något eller inte. De byter bara ämne när det kommer på tal… Känns lite som om jag skaffat mig "grisen i säcken"… Det är synd, för han är en så himla fin och trevlig häst när du kör och arbetar med honom.

Tusen
8/18/12, 9:54 AM
#3

Gör så att han får gå på lösdrift hemma. Det mår han säkert mycket bättre av. Hästar kan prestera ändå utan att behövs stå på box. Det är bara en vana och hästar som är vana att gå på lösdrift presterar lika bra som om de skulle stått på box.

Under tävlingsdagen kan du ta med en kompis som får stå i samma box. Det lugnar oerhört mycket. Är russet inte alltför stort och en bra kompis kan säket de två stå ihop under tävlingen. Annars låna en shettis att ha hemma som sedan får förlja med på tävlingarna. Det är jättevanligt att stressade hästar har shettiskompisar med sig i boxen på tävlingar.

Så har vi alltid gjort med våra stressade hästar. Vår shettis har fått följa med och det har varit toppen.

[Fabtax]
8/18/12, 11:29 AM
#4

Googlade runt lite, och det verkar som om många har stött på samma problem. Här är några tips:

  • Flytta om lite i stallet. Ett boxbyte kan betyda mycket!
  • Sällskap i boxen kan verka lugnande. En kanin eller get kanske?
  • Kommunikationsproblem. Oro från skötaren kan föras över till djuret.
  • Stress.
  • Omställningsproblem från utevistelse.
  • Som även du säger: något kan ha hänt tidigare som skrämt upp hästen. I så fall är det väl bara tålamod som hjälper…
Tusen
8/18/12, 12:15 PM
#5

Bygg ut boxen och gör den större(om du absolut måste ha hästen i box hemma) och ställ in en shettiskompis.

Linden95
8/18/12, 6:07 PM
#6

Tack för tips och idéer. #4 -  1000-tack! jag ska kolla runt!

Kan för övrigt meddela att vi igår lyckades med hela 37 minuter i boxen!!

Fick för övrigt fick jag tag på tidigare tidigare ägare via en kompis. De sa att de aldrig hade haft de problemen med honom och att han alltid stått som ett ljus i stallet. De hade inte haft några problem med att han inte skule stå still eller kunna bli lämnad i boxen. De lät lite förvånade när jag pratade med dem…

När det gäller boxen står han redan i en som är lite mindre än en godkänd fölbox och det är "halvvägg" in till mitt russ så att han ska känna sig "tryggare". Att ha de i samma box är inte ett alternativ då mitt russ ibland gärna vill ha lite "privatliv" och ytterligare en häst har jag varken tid eller råd med. De gamla ägarna som jag nämnde att jag pratat med kan tänka sig att ta tillbaka honom, men då som sällskapshäst. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag har fäst mig väldigt vid honom och det är synd om han bara ska gå som sällskap då han har enorm kapacitet!

Annons:
Nitro
8/19/12, 11:29 AM
#7

Jag hade min på lösdrift med en ponny som var lugnande för honom. Sedan på tävlingsdagar bad jag få stå i utselningsbox, där man så kan ha ena dörren stängd och ena öppen. då var han fastbunden i ena sidan, tätt bredvid ponnyn.
Det fungerade utan problem.

giffan
8/19/12, 11:12 PM
#8

Skulle göra så som #7 Rekomenderar. Fungerar det inte med box få rman väll leda hästen eller stå ute med den, betyder ju inte att den skulle prestera sämre. Kan ju bli sämre av att tvinga in den i en box.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Upp till toppen
Annons: