Annons:
Etikettbabbel
Läst 6034 ggr
[Fabtax]
2012-08-10 20:20

Sagt om hästar och trav

Erik Adielsson kom med en kul kommentar i Örebro i kväll. "Stallfiket på Örebro. Vi aktiva gnäller på staketkuskar ibland men nu står det 10 st och tittar på tv och är plötsligt experter på handboll."

(Fyll gärna på tråden med sådant som du själv läst och hört!)

Annons:
[Fabtax]
2012-08-11 23:20
#1

Peretti Farms newsletter October 13, 2008: "Actually the Revenue impact will not be fully known for years to come though it is safe to speculate that while he may or may not eventually prove an outcross savior, he likely will be an outcross contributor and that in itself is beneficial."

http://www.perretti.com/trotlines96.html

[Fabtax]
2012-08-12 14:16
#2

"Att kuskar umgås ser jag inte som ett lika stort problem som att kuskar och journalister gör det."

"Travexperten" på Twitter.

[Fabtax]
2012-08-13 19:18
#3

"Precis som Jorma Kontio är rädd för att komma på kant med Åke Svanstedt är vi journalister ibland, och i vissa fall, rädda för att skriva vad vi egentligen tycker. Givetvis inte bra men det är tyvärr den värld som vi lever i."

Ola Thimren i Guiden 111013.

[Fabtax]
2012-08-18 10:59
#4

Å ena sidan: "Därför portades stjärnan från jobbet. Blev nekad." Rubrik Aftonbladet/Trav365 om Melanders tränarlicens.

Å andra sidan: "Det är ingenting jag tänker på nu, det är många år sedan."

Stefan Melander i sagda artikel, sjutton år sedan närmare bestämt. Men ingen spik tycks vara för gammal för Trav365 att koka spik på.

[Fabtax]
2012-08-19 21:45
#5

"För många år sedan skrev den berömda amerikanska tränaren Billy Haughton om att våra unghästar kommer springa lika fort som 2-3 åringar som de gör som äldre. Känns som vi är där nu med tanke på resultaten från Gävle i helgen."

Björn Hammarström på Travnet 120819.

[Fabtax]
2012-08-21 19:01
#6

"När morgonjoggarna kom erbjöds de vätskekontroll. Först runt 08.30 stängde kalaset som gick till historien som en av de roligaste festerna jag någonsin varit en del av.

Hugo Langeweg JR pratar om det berömda partajet var gång vi möts. Senast nu under Oslo Grand Prix så undrade han om Raffe var redo för vad som komma skall. Skulle han kunna toppa 2009?"

Åsa Elmroth inför Elitloppet 2011.

**- - -
**

"Ni som mejlat och undrar om jag också är kompis med kuskar eller travtränare eller hur jag ser på saken, till er säger jag så här: Nej, jag umgås inte med aktiva av den enkla anledningen att det inte funkar i min roll som travtyckare. Det är uteslutet.

Jag har den största respekt för Adielsson, Kihlström och Walmann, tycker faktiskt att de är mycket trevliga människor – men om jag skulle vara kompis med dem blir det jättekonstigt. Ingen kan längre lita på vad jag säger. Jag påverkas av min relation och kommer att krumbukta mig runt i åttor när Adielsson kör bort en häst.

Det blir patetiskt, lismande, inställsamt, utan trovärdighet.

Att de aktiva gärna blir goda vänner med journalister förstår väl alla? Snacka om att skaffa sig ett språkrör. Det skulle jag också fixa om jag vore travtränare."

_Micke Nybrink 120821
_

Annons:
Linden95
2012-08-23 21:35
#7

Fråga ang. drivning i lopp, svar från tjänstgörande på ST: "Oljud och felaktig drivning bestraffas med varning eller körförbud. I travskolan kan du lära dig mer om hästhantering. Ljud och drivning är inget av de bättre sätten att kommunicera med ponnyn."

[Fabtax]
2012-08-24 06:43
#8

#7 Det där med "oljud" verkar vara en tolkningsfråga! Inom travet var det förr en hedersregel (tror även att det var bestraffningsbart) att man inte ens talade med varandra om det inte var för att varna om olycksrisk. Nu snackas det hejvilt om var favoriten ligger i fältet, vilket tempo man håller o.s.v. Björn Goop har varit ökänd för att prata en massa i loppen, men han verkar ha skärpt till sig på den punkten.

Andra oljud är t.ex. Lutfi Kolgjinis visslingar. Stefan Melander skrattade åt det häromveckan, för när Ludde visslade på sin häst var det "Tarzans" häst som tog i istället. Här är ett klipp från en travsida våren 2010 om oväsen: "Det roligaste var att höra Daniel Olsson vråla som en stucken gris när han drev hästen över upploppet. Ludde brukar vissla men det kan inte Olsson?" "Roligt?" Ja, om det kan man ha skilda uppfattningar. Några straff för oljuden verkar det bara bli undantagsvis…

Tusen
2012-08-24 09:20
#9

Oljud är  när man har ett sån´t högt röstläge att inte bara den egna hästen hör drivningen utan att även funktionärer, publik och andra kuskar och hästar hör ropen. T.o.m. på andra sidan banan. Det ska bestraffas och görs även så. En smackning, prat eller vissling bestraffas alltså inte eftersom det inte är oljud.

Däremot det som #7 har citarat är väl att ta i Skrattande : "_Ljud och drivning är inget av de bättre sätten att kommunicera med ponnyn." _Om man inte skulle kunna få kommunicera med hästen med varken röst, tömmar eller spö, så blir det svårt. Ha-ha!!!

Linden95
2012-08-24 18:20
#10

Ja, jag tycket att det var en lite roligt bara att svara så :)

[Fabtax]
2012-08-24 21:59
#11

Ser att oväsen i loppen varit en het fråga i en annan tråd, delvis med  debattörer som finns här också. Avstår därför från att diskutera ämnet vidare här.

[Fabtax]
2012-09-04 22:06
#12

Några ord om förtroende:

"Vi har inte riktigt full kontroll på säkerhetssystemet hela vägen ut, då det är en dansk operatör som sitter där. Detta är ytterst, ytterst ovanligt." ATG:s Benno Eliasson, Expressen, feb. 2012.

"Jag hoppas att folk förstår och litar på att ATG, som är ett halvstatligt bolag som är kontrollerat av lotteriinspektionen, har det här under kontroll". Remy Nilson, Expressen, juni 2012.

"Det som hände i går på Åmål var en helt annan händelse och något som aldrig hänt tidigare. Det var något som inte ska kunna hända, får inte hända och ändå hände det." Remy Nilson, Expressen, sept. 2012.

"Kan du hålla dig för skratt?  Nu tar jag mod och kommer fram, jag ska stilla din nyfikenhet! Ja, jag ska visa dig att du kan lita på mig, du kan lita på mig, Ja ja ja du kan lita på mig…" Remy Nilson, nej förlåt, Tomas Ledin är det ju!

[Fabtax]
2012-09-06 13:45
#13

I och för sig handlar det här citatet om allmän sportjournalistik, men det kan nog gälla travsportsjournalistiken också:

"-Sport är viktigt för folk. Det som egentligen är sprunget ur en lek är viktigt. Jag gillar inte när man håller på och tramsar och flamsar. Det kan låta tråkigt, men jag står för seriositet. Sporten i sig är så pass underhållande att följa att man inte behöver skruva till saker i absurdum.

Åström tycker att det är viktigt att man som sportjournalist är objektiv och oberoende."

Om och med Sportradions Tommy Åström i Expressen 120906.

Annons:
[Fabtax]
2012-09-08 13:33
#14

"De svenska travprofilerna shoppade som aldrig förr – och köpte hästar för över 13 miljoner kronor. Hästauktionen i Deauville blev en svensksuccé."

Trav 365 skriver om den franska auktionen.

Men "succé" - det vet vi väl inte förrän hästarna presterat något? Fast det är ju skoj att det finns så mycket riskvilligt kapital inom svensk travsport!

[Fabtax]
2012-09-17 05:43
#15

"Årets upplaga är den sämsta jag sett även om det är några bra hästar med. Tycker att Local Conch kunde fått en plats även om han inte visat något speciellt."

Leif "Loket" Olsson tycker i Aftonbladet att ett "dåligt" lopp borde ha gjorts ännu sämre genom en inbjudan till Åby Stora Pris för hans Local Conch. (Är inte det redan Nordens mest inbjudne häst på gamla meriter?)

[Fabtax]
2012-09-20 15:59
#16

"Bra beslut från ST gällande lärlingsloppen från 2013. Det kan ju inte vara meningen att man kan kalla sig lärling och arbeta som ”catchdriver” i många fall. Nu kommer det komma fram nya namn i de bättre lärlingsloppen och det tjänar svensk travsport mycket på."

Björn Hammarström på Travnet 120920.

[Fabtax]
2012-09-21 19:22
#17

"Ett kaos där frågetecknen bara ökar för varje sekund som går.  Och där det största (utöver varför Commander Crowe var uttorkad) naturligtvis är vad Fabrice Souloy, med den historia han har, hade för anledning att till varje pris undvika att visa upp den dropputrustning han helt uppenbarligen laddat upp med och oavsett inte utan tillstånd hade rätt att nyttja. Det behöver naturligtvis inte vara något dramatiskt, men känns onekligen olustigt. Det kan inte hjälpas.

Jag tror inte jag är ensam om att tycka att om det är en enda grej jag vill sluta känna kring travsporten så är det den där obehaliga osäkerheten. Att det är förödande - om så bara ett uns av det - att få något friidrottstvivel i kroppen. Förödande för energin. För kärleken och passionen. Förödande för sporten vi älskar."

Henrik Ingvarsson i Travronden 120920 om händelserna i samband med Åby Stora Pris.

[Fabtax]
2012-10-01 16:38
#18

"Hoppas han kan tala sanning och vara uppriktig och ärlig mot sina kunder. Det räcker en bit bara det…"

Jönsson på Travnet om nye ATG-chefen.

[Fabtax]
2012-10-10 08:22
#19

"Sporten handlar om så mycket mer än spelsiffror, nedläggningshot, hästmörker och tränarbråk. Hästar och trav är en livsstil även om man inte kör Mercedes, är uppfödarmiljardär eller spikmatteläggare på V75."

Tony Ryttar bloggar på atg.se.

[Fabtax]
2012-10-13 23:42
#20

"Vi var ju inne på det redan förra gången, när hon vann, att hon är mätt, att hon behöver pausa nu Braås Palema. Hon tycker inte att det är lika kul längre."

Micke Nybrink i Vinnare tycker att Braås Palema behöver pausa. Detta efter att hon från ett besvärligt åttondespår förlorat Sto-SM på målfoto och tjänat 300.000:-

Annons:
[Fabtax]
2012-10-15 09:52
#21

"Det kan inte vara helt lätt att heta Rikard Skoglund och arbeta som intervjuare på TV4 i dessa dagar."

Harley bloggar på Expressens travsida. Det är uppenbarligen inte helt lätt att hålla reda på alla Skoglundare inom travet heller…

[Fabtax]
2012-10-18 13:54
#22

Flemming Jensen om Local Conch: "Han har börjat bli gammal. Därför provar vi nog något annat. Kanske kommer han testas i monté nästa år; han har ju den rätta storleken och för att vara montéhäst och fungerar fint för ryttare i träning så det är värt ett försök", säger Jensen till travservice.dk. Därmed har vi väl första hästen klar för Åby Stora Montépris 2013? (Se #15).

[Fabtax]
2012-10-19 14:18
#23

"Först och främst vill jag säga att jag verkligen inte har något emot tvååringsstarter, men ST:s satsning på tvååringarna har inte varit så lyckad hittills.

För bara någon vecka sedan till exempel körde vi ett tvååringslopp på hemmaplan med bara tre hästar och många gånger känns det som rena välgörenheten när prispengarna i tvååringsloppen skall delas ut.

För att få fler hästar i loppen tycker jag att ST borde öppna upp klasserna helt. Ston brukar vara tidigt utvecklade i det här tidiga stadiet och jag tycker inte att det skiljer så mycket mellan hingstar och ston.

För det andra hoppas jag att ST skärper gränserna för distanseringar. Det känns fel att en häst tjänar tusenlappar när den springer 1.30, flera hundra meter bakom vinnaren. De pengarna kan vi lägga på något lämpligare tycker jag."

Gästkrönikören Henrik Svensson tycker till i dagens Travronden.

[Fabtax]
2012-10-25 21:02
#24

"Vad jag gör om 10 år? Oj. Då är jag 30. Proffs? Njaa, jag vet inte. Det spelar inte så stor roll exakt vad jag gör då. Viktigare är att sporten fungerar och har en framtid så tror jag nog att min framtid löser sig efter hand."

Oskar J Andersson intervjuad på Travhästen i Fokus.

[Fabtax]
2012-10-25 21:05
#25

"När hästarna går bra är de andra i familjen intresserade, då kliver de fram. Annars tycker de inte att jag kan något."

Jean Taikon, gårdagens skrälltränare på Solvalla, till Trav365.

[Fabtax]
2012-10-28 11:45
#26

Nyhetsflöde:

"Banan är för lös och vi är för rädda om hästen helt enkelt."
Adrian Kolgjini i ATG-Live angående strykningen av Raja Mirchi.

" …det är absolut inte bara för banans skull som jag stryker."
Lutfi Kolgjini till Ronden.

"Det ryktades att strykningen hade med banan att göra.
- Absolut inte, dementerade Ludde med eftertryck."
Jägersroprogrammet.

[Fabtax]
2012-11-22 06:59
#27

Johan Edlund twittrar: "Efter att i många år jobbat i närheten av domarna kan jag lugnt påstå att travkunskapen har begränsningar."

Frågan är bara - hos vem?

Annons:
[Fabtax]
2012-11-22 13:39
#28

"Om det inte var bättre förr så var det i alla fall roligare. Hästägarna var genuint intresserade. Nu är det rymliga samveten och goda krediter som styr slipsnissarnas hästägande."

**Gamle tränaren Alf Kårvall (fyller 80 i december) citerad i "Persson bloggar."
**

[Fabtax]
2012-12-05 06:42
#29

"Folk är bra korkade."

Micke Nybrink ser ner på omvärlden på Trav365.

[Fabtax]
2012-12-10 22:06
#30

Å ena sidan:

"I helgen testade Åbytravet att värma upp sin travbana med en maskin som används vid asfaltering….Testet föll väl ut och både aktiva och personal var nöjda."
Trav 365

Å andra sidan:

"Om mina träningsbanor varit i detta skick skulle jag ha ställt in träningen. Max kört i 1.45-tempo." Ludde om Åbys banunderlag idag. Suck."
Marcus Lindgren twitter

[Fabtax]
2012-12-28 21:03
#31

"Jag har alltid blivit lite deprimerad när jag har tänkt på Herr Nilsson och hans trav. När jag har tänkt på hur han sitter ensam i sin soffa i vardagsrummet, det där mörka vardagsrummet med de tunga gardinerna och den bruna hörnsoffan och den ännu brunare bokhyllan med gamla fotografier och de där evighetslånga travsändningarna med män i slips som kommenterar hästarnas dagsform och småskämtar med varandra i studion."

Men…

"Men det visade sig att jag helt hade missuppfattat vidden av Herr Nilssons spontanitet. Det visade sig att Herr Nilsson inte alls hade bokat in sitt livs alla lördagar för all framtid. När jag pratade med Herr Nilssons yngste son nu i jul så berättade han att far hans satt i solen i Thailand och mös, med sin nya tjej. Tydligen kunde lördagstravet bytas bort lättare än vad någon hade kunnat tro."

Hanna Hellquist i en blogg om trav i DN.

[Kanehant]
2013-05-12 09:54
#32

I vetenskapsradions "Språket" den 7 maj hade programledaren Anna Lena Ringarp en liten spaning på ett speciellt ord. Så här sade hon:

"Jag går och tänker på att jag saknar ett litet ord som tagits från mig, ett ord som jag inte längre kan använda som jag brukade. Ordet var "magiskt".  Det var ju inte varje dag jag hade behov av att använda det, och det var väl det som var poängen, att det var ett ord för väldigt speciella tillfällen. Så är det inte längre - ni vet lika bra som jag vad som hänt: idag kan den mest vardagliga sak eller händelse vara "magisk". Ordet är berövad sin forna kraft. Men jag tycker inte att en hudkräm är magisk, eller en lånelägenhet, för att ta några exempel som jag hittade. Och häromdagen hörde jag att öppningen av en ishockeymatch var "magisk" ("tror jag inte!", tänkte jag då). Fast jag är beredd på att få mothugg, för läser man sportsidorna så är det mycket som är "magiskt" just där. Hur som helst får jag väl hitta något nytt och ersätta ordet med. Tänka om, lära om - det är så det fungerar med språket."

Kom att tänka på att inte minst inom travjournalistiken är det här ett väldigt frekvent ord. Hans G. Lindskog, klyschornas häxmästare, har ju bland annat mutat in Åbergskvällen på Jägersro som "magisk". Men ordet är även vida spritt i spalterna, inte minst på trav365. Här är bara några exempel:

  • Nu hyllas Kolgjini efter Sommar i P1: ”Det var magiskt”

  • Emma (Björkås): ”Det här är helt magiskt”

  • "Stjärnans magiska år – krossade alla"

  • "Svanstedt bakom magisk förvandling"

  • "Magiskt rekord av Björn Goop"

  • "En magisk familjekväll med trav i toppklass"

O.s.v. i all långtradighet. Hoppas att det finns språkligt intresserade personer på travredaktionerna som lyssnade på programmet, och som genast börjar bläddra i synonymordboken på jakt efter några lämpliga ord att variera rubrikerna med…

Anm. "Magi" enligt Wikipedia:"Magi eller trolldom är en verklighetsuppfattning grundad i övertygelsen om att människan kan påverka den fysiska världen genom kontakt med övernaturliga makter. De som ägnar sig åt magi kallas magiker (efter persiskans magus), trollkarlar eller häxor. Magi handlar enligt moderna magiker om att med "tankens kraft" uppnå vissa mål."

Tusen
2013-05-12 12:11
[Kanehant]
2013-05-21 09:58
#34

Å ena sidan…

"Apropå Frankrike. Hur i hela fridens namn kunde sege och trötte Commander Crowe bli inbjuden till Elitloppet? För om hans tränare lyckas trolla på två veckor blir i alla fall jag illamående."

Bengt Adielsson, Expressen, 130517

Å andra sidan…

"Vi vill se om Fabrice Souloy lyckas med det till synes omöjliga uppdraget att få hästen i full form på två veckor. Kan någon så är det Souloy."

Micke Nybrink, trav365.se, 130521

Annons:
[Kanehant]
2013-05-26 15:49
#35

"Skulle det visa sig att han inte duger mot de bästa kanske vi tar ett nytt beslut och avslutar karriären mitt i säsongen på ett hedervärt sätt. Och den dagen han slutar tävla ska han bo hos oss på Snogarps Gård, det är redan klubbat och klart."

Calle Wihlborg om Commander Crowe, feb. 2013

[Kanehant]
2013-05-27 08:44
#36

"Jag vet att han är bra men två heat samma dag är lurigt. Hade det varit ett heat hade det varit bra. Men jag stänger inga dörrar. Min högsta önskan nu är att hästen står på fyra friska ben och är fin i nästa jobb. Sedan får vi fundera vidare", sa Liljendahl i början av maj innan han tackade ja till Elitloppet för Formula One. Han hoppas nog ännu mer nu efter att loppet körts att hästen står på fyra friska ben…

[Kanehant]
2013-07-01 12:06
#37

"Senaste starten satte dock en del grillar i huvudet på mig."

Hans Brunlöf i Ronden om Jenny R.G inför Bollnässtarten, avd. "tyrckfel". Eller har BBQ-säsongen satt griller i huvudet på HB?

[Kanehant]
2013-08-16 09:30
#38

"Legenderna kommer att ploga sig nerför backen" skrev Micke Nybrink inför Legendarloppet på Solvalla. Inte kunde han väl ana att Thomas Nilsson skulle ta det bokstavligt?

[Kanehant]
2013-08-17 10:13
#39

"Hur pass confident var du varvet kvar?"

Fråga från Paula A. till svenskspråkige Örjan Kihlström i segerintervju i onsdags. Snälla Vinnareredaktionen, köp tjejen en engelsk-svensk parlör så kanske hon hittar ordet "trygg" till nästa gång!

[Remix]
2013-09-02 12:08
#40

"Jag unnar verkligen den för travsporten hårt jobbande Lutfi Kolgjini att även få en kuskseger i Derbyt. Jag hade även unnat honom fler än 4 772 i publiken när han höjde näven över mållinjen på hemmabanan.

På väg hem i bilen ringer min telefon. Jag svarar och hör mamma utbrista:

- Har du hört? Min favoritkusk vann Derbyt. Ludde!

Ja, jag var där. Men alldeles för få med mig för att jag inte ska känna oro över travbanans utveckling."

**~Elisabeth Lindbäck i Kvp efter årets travderby.
**

[Remix]
2013-09-12 10:32
#41

"Det var årets märkligaste kommentar, 500 meter på 05,4, och den utvändigt säger åt en att köra undan så han kommer ner."

Kim Eriksson (Donttellmeanymore) i Vinnare V86 130911 efter att Åke Lindblom (Prins Alf) sittande utvändigt under en av de snabbaste öppningarna på Solvalla genom alla tider bett Kim att "köra undan" så att han kunde komma ner i rygg.

Annons:
[Remix]
2013-09-19 07:31
#42

"Som travtränare är sanningen den att man inte behöver sex appeal för att få ligga. Det är faktiskt sant, nu vet ju inte jag så himla mycket i det området, men jag gissar…jag har hört, säger Almenäs och skrattar."

Jessica Almenäs till Filip och Fredrik enligt Trav365 avd. "faktiskt sant, gissar eller har hört?".

[Remix]
2013-10-29 07:20
#43

Apropå föregående person, här är av en ren händelse ytterligare ett inlägg i samma ämne. Så här bloggar travtränaren Hans Karlsson den 27 oktober under rubriken "Dags att byta ut Almenäs?": "Igår åt dom tårta i V75 Vinnare på TV för att det var 20-årsjubileum. Nybrink fick välja ut en händelse att visa. Tog duellen Ludde/Souloy. Raffe visade dramatiken när Crowns Banker nästan sparkade ihjäl Westergård i prisutdelningen på Färjestad. Men divan Almenäs visade ett klipp på sig själv när hon pratade i mikrofon i blåsväder. Tala om att vara egotrippad! Har redaktören ingen makt över Almenäs längre har det gått snett. Då är hon för stor för oss i travet. Personligen tycker jag att V75 Vinnare alltid är bättre när intelligente journalisten Borgås är programledare."

[Remix]
2014-01-10 12:50
#44

"Är mer nöjd med tv-sändningarna nu sista veckorna, med mer sport och mindre gapiga spelare så kanske Micke Nybrink får lite tid över? Kom ut till stallet och skotta skit om du behöver ett jobb!"

~Stefan Melander i Expressen 140110

elzorro
2014-01-12 18:14
#45

Hört på stallfiket på Hagmyren för ett antal år sedan. Ulf Ohlssons häst bryter ut mitt i loppet, och när han korrigerar bryter hästen ner ordentligt på Lars I Erikssons häst, varpå denna går i backen och drar med sig Ohlssons. Lasse är snabbt på benen och springer fram till Ohlsson som ligger kvar, för att kolla så han är ok. Bosse Eklöf på stallfiket: Kolla, nu springer Lasse fram till Uffe för att fråga om inte det där var lite VÄL snävt kört!

Allt gick bra, kuskarna kom undan med blotta förskräckelsen båda två, kan tilläggas.

ingelastrav.se

[Remix]
2014-01-26 18:39
#46

Tittade in på Paris Turf hemsida på nätet för att läsa vad de skrev om Maharajahs fantastiska triumf i Prix d´Amerique. Eftersom jag inte kan franska så bra använde jag Google Translate för att översätta inledningstycket. Det gick inte perfekt…

Här är texten i original:

"A sa quatrième tentative, le trotteur suédois remporte le Prix d’Amérique en dominant Up and Quick, qui n’a jamais réussi à le décrocher. Un succès, largement mérité au regard de l’ensemble de sa carrière, qui intervient l’année où on l’attendait sûrement le moins. Ready Cash est parti au galop à l’entrée de la ligne droite."

Så här översatte Google Translate:

"En Quatrieme detta försök, på Trotteur Suédois remporte le prix d'en latinsk dominerande Upp och snabb, vilket innebär att du kommer någonsin réussi sedan stall. Un framgångar, förtjänade large au ser de l'ensemble sedan CARRIERE, vilket innebär att han intervient dig en runda när han attendait surement mindre. Ready Cash gallops à l'est au förspänd low-end of the line droite."

[Carpinus]
2014-10-24 08:53
#47

"Det är först när folk får en riktigt bra häst som de blir dårar, för att citera min gamla kollega Jan Risa." Morten Langli, norsk TV-profil. Kanske med anledning av

Smedheim Solan-affären?

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article19728719.ab

Upp till toppen
Annons: