Annons:
Etikettträning
Läst 2527 ggr
giffan
7/11/12, 9:18 AM

Tränings vecka.

Hur ser en normal tränings vecka ut för er? Hur många hästar har ni att träna? Och hur mkt är dom i kondis?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
Polenta
7/11/12, 6:20 PM
#1

Jag har två hästar att träna, min egen Belmont Ås samt stallkompisen Bengt Eme.

Belmont går på släp bakom Bengt 2-4 gånger i veckan beroende på hur det ser ut, försöker passa in 1 dressyrpass under sadel och även någon skrittur i skogen. Han går på släp för att han är lite för ivrig i vagn, han behöver inte se en vagn hemma för att kunna prestera ändå.

Min träningsfilosofi angående honom är att fokus ska ligga på att vara lugn och jobba rätt. Hela sitt liv har han i princip sprungit snett i vagn, varit het, hängt på tömmar hit o dit osv. Mitt mål med dressyren är att han ska lära sig jobba rätt och liksidigt med kroppen och framförallt tänka på annat än en vagn. Släpträningen får han lite grundflås i samt chansen att välja själv hur rakt han vill springa med kroppen istället för att någon ska ta i honom och han springer snett osv. Kombinerat med några lugna snabbjobb innan start, helst vill jag att han ska gå så långtsamt och långa jobb som möjligt men det är inte alltid så lätt med denna herre.

Han är i full tävlingskondition.

Bengt är stallkompisen som jag tränar sedan mars typ. Han har varit borta från banan över ett år pga fräschören, får inte riktigt ordning på ett strulande bakben men förhoppningsvis är han på g igen. Honom har fokus varit på att träna upp honom igen till start, han är även en häst som behöver väckas lite liv i då han gärna slöar till lite för mkt. Men en supertrevlig häst att köra.

Han ska precis göra årsdebut så vi kan säga att han är i tävlingskondition med :)

WornOut
7/11/12, 7:47 PM
#2

Har 4 hästar i träning, men endast en travare.

Han går vanligtvis 3 motionspass, kanske 10-14 km (två för vagn och ett under sadel) och ett snabbjobb under sadel (montélicenskurs).

Upp till toppen
Annons: