Annons:
Etiketttrav-i-andra-länder
Läst 2719 ggr
giffan
2012-07-06 00:09

Vilka länder har ni varit på trav i?

Har bott i Danmark och där har jag varit på en del travbanor. Travet är ju i princip som här i sverige, fast dom har ett annorlunda start system.

Voltstarten startas inte med fotoceller som här, utan man har personer som drar ett gummiband över banan och släpper det när starten går. Är man för tidig kör man in i gummibandet.. inte så trevligt.

Man voltar inte heller riktigt som i sverige…

En vallack som är inregistrerad och monté kvalad före den blir 13 år får fortsätta att tävla i monté tills den är 15 i danmark.

har även varit många gånger på Åland, jätte mysig bana där det brukar köras dubbeltrav så man kan dubbelstarta. Då bor man in stugor som ligger nära banan eller i mariehamn på hotellet där. Brukar vara jätte trevligt.

Där tävlar man efter finska regler, som inte alltid stämmer med de svenska… Men det brukar fungera rätt bra.

Ålands bana är nyligen omlagd och då har den blivit så mycket snabbare och bättre. Förut var den mera känd för att man kunde åka med de dåliga hästarna dit… riktigt så lätt är det inte längre.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
[GIKmio]
2012-07-10 19:17
#1

Varit i Norge. På Bjerkebanan i Oslo på GP 2010, dessvärre regnade nästan hela söndagen bort det året. Fantastiskt vackert belägen bana med en fantastisk vy ner över Oslo och fjorden. Är inte verksam inom trav utan är bara entusiast som åskådare och även spelare ibland Glad

MelodyX
2013-04-09 11:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vi brukar passa på att gå på trav eller galopp när vi är utomlands så det har blivit en del…

*Irland - grästävlingar eller streetrace. De har till och med startat ett förbund nu men kommer väl alltid vara lillepyttbror mot galoppen. 

*Frankrike både nere Cagnes-Sur och på Vincennes, franskt trav är väl typ som här men kaos i voltstarterna för ett otränat öga.

*Åland

*Mallorca som är i sin linda känns det som. Inte mycket till djurskydd men i övrigt med mycket svenskt tänk.

*Nu senast var vi på Malta. Där har det verkligen blivit bättre de senaste åren. Hästarna hade det överlag väldigt bra, såg välmående och blanka ut och sköttes om som bebisar. Sedan är det ont om plats och så men annars var det trevligt att bevittna att gamla svenska travhästar faktiskt fått det väldigt bra eftersom jag själv haft föreställningen att de far mer eller mindre illa där. Nedan bild från ett av träningsstallen på ön. 

Kört lopp har jag även gjort på Billund och Charlottenlund i Danmark, men det var många år sedan.

mallan-nog
2013-04-11 00:02
#3

Än så länge har jag bara varit på trav i USA, Florida, framförallt då på Pompano Park. Jobbade som hästskötare där i 6 månader.

Upp till toppen
Annons: